رتبه بندی و موتورهای جستجو

راهکارهای بهبود سئو سایت کدامند؟

دنیای امروز پرشتاب به سمت تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر و زندگی مبتنی بر آن‌ها پیش می‌رود. شاید اگر چند دهه پیش به کسی گفته می‌شد با ابزاری به اندازه کف دست می‌توان تمام دنیا را گشت و با هر کسی که مایل باشید، می‌توان صوتی و تصویری ارتباط برقرار کرد، قطعا تصور می‌کرد که دیوانه شده‌اید!

اما امروز تقریبا هر کسی یک گوشی هوشمند در دست دارد و هر روز مدل‌های جدیدتر و با امکانات بیشتر به بازار عرضه می‌شود.

با پیشرفت تکنولوژی، سبک زندگی انسان‌ها نیز تغییر کرده است. دیگر کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که از تاکسی‌های اینترنتی، خریدهای اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی، آزمون‌های اینترنتی و…. استفاده نکرده باشد. اگر دقیق‌تر بیان کنیم، دنیای امروز به شدت به اینترنت وابسته است.

با وابستگی بیش از پیش بشر به اینترنت، شرکت‌ها و افراد مختلفی بر بستر اینترنت خدمات ارائه می‌دهند. در سطح اینترنت، به وفور می‌توان فروشگاه‌ها، سایت‌های آموزشی، سرگرمی و… را یافت که در رقابتی تنگاتنگ، به دنبال ایجاد سهم بیشتری در بازار بزرگ اینترنت برای خود هستند.

برای دیده شدن ‌سایت، نیاز است تا با انجام تغییراتی در ظاهر، محتوا و کدهای سایت، آن را به گونه‌ای بازطراحی کنید که مورد پسند موتورهای جستجو قرار بگیرد.

این جمله، معنا و مفهوم عبارتی است که ما آن را بهینه سازی وب سایت (SEO) می‌نامیم. در ادامه به اصلی‌ترین راهکارهای بهبود سئو سایت خواهیم پرداخت.

بهینه سازی وب سایت به چه معناست؟

موتورهای جستجوگر رابط میان شما و کاربران هستند. کمتر پیش می‌آید که کاربران نام سایت‌ها را حفظ کنند. بلکه با استفاده از موتورهای جستجوگری همچون گوگل، بینگ، داک داک گو، یاهو و … کلمه مورد نظر خود را جستجو کرده و از بین نتایج یک سایت را انتخاب می‌کنند.

موتورهای جستجو برای این‌که بهترین نتیجه را به کاربران نشان دهند، یک نظام رتبه‌بندی را  تعریف کرده‌اند. بر این اساس، الگوریتم‌هایی تعریف شده است تا با بررسی سایت‌های بارگزاری شده در اینترنت، آن دسته از سایت‌هایی که بالاترین امتیاز را براساس این الگوریتم‌ها کسب کنند، در صفحه اول موتور جستجو ظاهر شوند.

رعایت الگوریتم‌های موتورهای جستجو جزو اصلی‌ترین راهکارهای بهبود سئو سایت است. این الگوریتم‌ها که با هدف بهینه سازی وب سایت طراحی شده‌اند، بخش‌های مختلف سایت شامل محتواهای متنی و تصویری، کدها، لینک‌ها و بک‌لینک‌ها و… را تحت پوشش قرار می‌دهند.

الگوریتم‌های موتورهای جستجو را جدی بگیرید!

پیش از بهینه سازی وب سایت، باید موتور جستجوی هدف خود را انتخاب کنید. برای مثال، در کشور چین، گوگل و یاهو چندان اعتباری ندارند و یا در کشور روسیه، از موتور جستجوی داخلی یندکس استفاده می‌شود.

در ایران پرکاربردترین موتور جستجو، موتور جستجوی گوگل است. هر چند استفاده از بینگ و یا یاهو نیز تا حدی کاربرد دارد، اما الگوریتم‌های آن‌ها چندان با هم تفاوتی ندارند.

به طور خلاصه، می‌توان گفت تمام الگوریتم‌های موتورهای جستجو یک هدف را دنبال می‌کنند و آن رضایت کاربران است. این موضوع بسیار مهم است که محتوای تولید شده در سایت، مناسب کاربران باشد. به این معنا که کاربر با ورود به سایت شما، با محتوای مورد نیاز خود برخورد کند، نه با فهرستی از کلمات کلیدی که صرفا برای صفحه اول گوگل بودن پشت سر هم قطار شده‌اند!

چرا که الگوریتم‌های جدید، مدت حضور کاربر در سایت را نیز ارزیابی می‌کنند. به طور خلاصه، می‌توان گفت حتی اگر هیچ اطلاعاتی درباره الگوریتم‌های گوگل ندارید، کافیست سایت خود را براساس نیاز کاربران طراحی کرده و محتوای غنی و صد البته غیر کپی در آن قرار دهید.

باور کنید گوگل آنقدر هم سخت‌گیر نیست!

کلمات کلیدی، کلید ارتباط با مشتری!

یکی از بهترین راهکارهای بهبود سئو سایت انتخاب صحیح کلمات کلیدی است که در محتوای خود بکار می‌گیرید.

این کلمات کلیدی باید به نحوی انتخاب شوند که کاربران برای جستجوی عبارت مورد نظر خود استفاده می‌کنند. برای مثال عبارت ” بهینه سازی وب سایت ” برای کاربران بسیار ملموس‌تر از ” چگونه سرچ انجین را آپتیمایز کنیم؟” می‌باشد.

برای انتخاب بهتر کلمات کلیدی ابتدا سعی کنید خود را به جای کاربر قرار داده و تصور کنید اگر به دنبال محتوای شما باشد، چه کلماتی را جستجو خواهد کرد.

سپس، آن کلمات را با چگالی مناسب در متن خود استفاده کنید. همچنین، ابزارهای آنلاینی برای کمک به شما در این زمینه وجود دارد.

گوگل آنالتیکس، گوگل وبمستر و… همگی ابزارهای آنلاینی هستند که علاوه بر آنالیز کلمات کلیدی برای محتوا سازی در وب سایت، ابزاری را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بهینه سازی وب سایت خود را هر چه راحت‌تر انجام دهید.

ریسپانسیو بودن را فراموش نکنید!

همانطور که در ابتدا گفته شد، امروزه بسیاری از افراد از گوشی‌های هوشمند خود برای انجام اموراتahk استفاده می‌کنند. بنابراین، نیاز است تا سایت شما علاوه بر دستگاه‌های کامپیوتر خانگی و لپ‌تاپ‌ها، در گوشی‌های تلفن همراه، تبلت‌ها و فبلت‌ها نیز به خوبی نمایش داده شود.

بهتر است در طراحی صفحه اول سایت و دیگر صفحات این موضوع را مد نظر داشته باشید. می‌توانید در زمان طراحی سایت، از طراح بخواهید که سایت شما را رسپانسیو طراحی کند.

اگر هم قصد دارید از سایت ساز آنلاین برای پیاده‌سازی سایت استفاده کنید، حتما سایت‌سازی را انتخاب کنید که قالب‌های ریسپانسیو داشته باشد مانند سایت ساز و فروشگاه ساز رایو.

توجه به ریسپانسیو بودن که باعث می‌شود سایت شما در تمامی دستگاه‌ها به شکل درست نمایش داده شود، باعث می‌شود که ارتباط شما با کاربران حفظ شده و تاثیر زیادی بر بهینه سازی وب سایت دارد.

ارورهای منفور وبسایت!

هیچ چیز بدتر از این نیست که سایتی را باز کنید و با ارور 404 روبه‌رو شوید! ارورهای 404 زمانی رخ می‌دهند که صفحه مورد نظر حذف شده و یا به آدرس دیگری منتقل شده باشد. این موضوع به شدت برای کاربران آزاردهنده است. یکی از بهترین راهکارهای بهبود سئو سایت این است که این ارورها را رفع کنید.

برای این کار می‌توانید تمامی صفحات را با آدرس جدید به گوگل معرفی کنید. ابزار گوگل کنسول به شما کمک می‌کند تا تمامی ارورهای 404 سایت خود را بیابید. در این ابزار می‌توانید از گوگل بخواهید که صفحات حذف شده را دیگر بررسی نکند.

در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید!

استفاده از شبکه‌های اجتماعی بسیار گسترش پیدا کرده است. یکی از بهترین راهکارهای بهبود سئو سایت و نیز ارتباط با مخاطبان استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. شما می‌توانید در این شبکه‌ها با معرفی خدمات خود، با مشتریان ارتباط برقرار کنید.

برخی از سایت ساز ها این قابلیت را دارند تا به صورت خودکار اطلاعات محصولات سایت را در برخی از شبکه‌های اجتماعی بارگذاری کنند.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود ورودی سایت شما بیشتر شود. همچنین، قرار گرفتن لینک صفحات سایت شما در شبکه‌های اجتماعی و دست به دست شدن آن‌ها، از راهکارهای بهبود سئو سایت است.

لینک‌های داخلی را برقرار کنید!

شاید برای شما هم پیش آمده باشد به گاراژهای تعمیر خودرو مراجعه کنید و تعمیرکاری که در حال تعمیر خودرو است، برای خرید قطعه شما را به عرضه کننده قطعات خودرو در گوشه دیگر گاراژ بفرستد! این همان کاری است که شما در زمان ساخت سایت باید انجام دهید، لینک داخلی!

تصور کنید کاربر برای یافتن راهکارهای بهبود سئو سایت به وبسایت شما مراجعه می‌کند. اگر در صفحه لینک‌هایی به قسمت‌های دیگر سایت که ممکن است برای کاربر خوشایند باشد، داشته باشید، کاربر مدت زمان بیشتری در سایت شما خواهد ماند. این موضوع از چشم موتورهای جستجو پنهان نمانده و تاثیر بسیار مثبتی بر سئو شما خواهد داشت.

زمان زیادی برای جذب مخاطب ندارید!

دنیای امروز به شکل سرسام‌آوری سریع است. شما کمتر از چند ثانیه زمان دارید تا مخاطب را در سایت خود نگه داشته و یا او را از دست بدهید.

یکی دیگر از راهکارهای بهبود سئو سایت، کاهش مدت زمان لود شدن صفحات است. از سال 2010 گوگل اعلام کرد مدت زمان لود سایت را اندازه می‌گیرد و رسما به یکی از عوامل تاثیرگذار بر رتبه سایت بدل شد.

شما می‌توانید از ابزارهای آنلاین ویژه این کار، سرعت لود صفحات خود را اندازه‌گیری کنید. در کنار این موضوع، استفاده از تصاویر با حجم کمتر، حذف داده‌های اضافه از صفحات سایت خصوصا صفحه اصلی، بهینه‌سازی کدها نیز از دیگر راه‌های کاهش سرعت لود سایت است.

برای مخاطبان ارزش قائل باشید!

شاید بتوان از اصلی‌ترین راهکارهای بهبود سئو سایت، به اهمیت توجه به نیاز مخاطبان اشاره کرد. دنیای دیجیتال به محتوای بیشتری نیاز ندارد، بلکه به محتوای باکیفیت‌تر محتاج است.

سعی کنید در سایت خود داده‌های مفید و البته غیرکپی قرار دهید. حتما کار تولید محتوا سایت را به تیم حرفه‌ای بسپارید تا محتوای لازم را با کیفیت و مطابق با سلیقه مخاطبان تولید کنند.

تمامی الگوریتم‌های گوگل به دنبال این هستند که رضایت مخاطبان را جذب کنند. به همین سبب، می‌طلبد که کیفیت محتوایی که در سایتتان بارگذاری می‌کنید، افزایش پیدا کند.

محتوای باکیفیت همه چیز است!

باید به سمت خلق کیفیت بروید. تمامی راهکارهای بهبود سئو سایت بر این اصل استوار است. زمان خرید فالوور و کپی کردن محتوا و ردیف کردن کلمات کلیدی و خرید بک‌لینک مدت‌هاست که گذشته!

امروز دنیا و مردم به دنبال کیفیت محتوا و خدمات هستند. اگر نخواهید و نتوانید محتوای باکیفیت تولید کنید، خیلی راحت سایت شما قافیه را به رقبا خواهد باخت و کاخ آرزوهای شما، به یک همکف 40 متری اجاره‌ای تبدیل خواهد شد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!