نکات آموزشی

صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست و چه کاربردی دارد؟

صفحه فرود یا لندینگ پیج یکی از مهم‌ترین صفحاتی است که در ساخت سایت بایستی توجه زیادی را به آن مبذول داشت. طراحی صفحه لندینگ در صورتی که طبق اصول استاندارد و به صورت حرفه‌ای انجام شود، می‌تواند تاثیرات زیادی نیز در ارتقای رتبه سایت در موتورهای جستجوگری نظیر گوگل داشته باشد. این روزها، بازار کار طراحی وب سایت در ایران بسیار داغ است و روز به روز، کسب و کارهای بیشتری متوجه کمبود حضورشان در فضای مجازی می‌شوند. همچنین، داشتن یک وب سایت شخصی برای افراد عادی نیز یک مزیت مهم به حساب می‌آید.

به دلیل اهمیت زیادی که حضور در فضای رقابتی موتورهای جستجو وجود دارد، ابزارهای بسیاری به وجود آمده‌اند که می‌توانند هزینه طراحی سایت را نیز تا حد زیادی کاهش دهند. یکی از بهترین این ابزارها، سایت ساز آنلاین است که بدون نیاز به دانستن یک خط سواد برنامه‌نویسی، شما را قادر می‌سازد تا سایت خود را به بهترین شکل ممکن طراحی کنید. در مورد طراحی سایت، آشنایی با اصول طراحی صفحه فرود یا لندینگ پیج، اهمیت زیادی دارد. در این مقاله، به طور خلاصه به بررسی مهم‌ترین اصولی که در طراحی صفحه لندینگ وجود دارد، می‌پردازیم.

صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست؟

صفحه فرود یا لندینگ پیج، یک صفحه از سایت است که از آن به عنوان نقطه فرود کاربر استفاده می‌شود. به تعبیر دیگر، صفحه فرود یا لندینگ پیج، همان صفحه‌ای است که به عنوان دروازه‌ای برای ورود بازدیدکننده به سایت استفاده می‌شود. استفاده از لندینگ پیج به منظور رسیدن به اهداف مختلفی است.

دریافت اطلاعاتی از بازدیدکننده یا کاربر برای برقراری ارتباط با وی، فروش محصول و یا صرفاً کلیک کردن بر روی یک لینک خاص. به همین دلیل، به لندینگ پیج، صفحه هدف نیز گفته می‌شود.

دلیل طراحی صفحه فرود این است که هرچه طراحی آن حرفه‌ای تر باشد، می‌تواند به طرز موثرتری، کسب و کار را به هدف مورد نظر خود نزدیک‌تر نماید.

اهمیت طراحی صفحه لندینگ در چیست؟

غالباً طراحی سایت و رابط کاربری و استایل وب‌سایت‌ها، متفاوت از صفجه فرود یا لندینگ پیج است. طراحی صفحه لندینگ به صورت مجزا از دیگر صفحات اصلی سایت طراحی می‌گردد تا بتواند با جذابیت هرچه بیشتر و به طرز موثرتر، پیام اصلی را به مخاطب انتقال دهد. بی شک، زمانی که یک بازدیدکننده به سمت صفحه فرود یا لندینگ پیج هدایت می‌شود، دستمان برای ایجاد جلوه‌ای جذاب‌تر و حرفه‌ای‌تر برای مخاطب بازتر خواهد بود.

هنگامی که بنر تبلیغاتی شما در یکی از سایت‌های دیگر قرار می‌گیرد و کاربری روی آن کلیک می‌نماید، کاربر بدون اینکه جستجویی در گوگل انجام داده باشد، به صفحه موردتان منتقل خواهد شد. بنا بر این تعریف، صفحه فرود یا لندینگ پیج می‌تواند شامل هر کدام از صفحات سایت باشد.

فرض کنید یک بنر که نشان دهنده تبلیغات سایت ساز است، بر روی یک وب‌سایت خبری قرار بگیرد. کلیک کردن روی این بنر، کاربر را به صفحه‌ای از یک وب‌سایت خدمات طراحی سایت منتقل خواهد کرد که آن را به هدف مشخصی که «ارائه خدمات طراحی سایت» است، نزدیک می‌کند.

عناصر مهم در طراحی صفحه لندینگ
عناصر مهم در طراحی صفحه لندینگ

ویژگی‌های اصلی یک لندینگ پیج خوب

۱. تمرکز بر یک هدف واحد: یک لندینگ پیج خوب باید هدف و تمرکز مشخصی داشته باشد و به کاربران نشان می‌دهد که هدفش، ارائه یک محصول یا خدمت خاص است.

۲. تصویر و متن جذاب: تصاویر و متون صفحه فرود، باید جذاب و متناسب با هدف صفحه باشند و توانایی جلب توجه کاربران را داشته باشند.

۳. فرم یا اقدام مشخص: صفحه فرود معمولاً یک فرم تماس، فرم ثبت‌نام یا دکمه‌ای برای یک اقدام مشخص دارد که کاربران را به انجام عملیات مورد نظر ترغیب می‌کند (برای مثال، دکمه ثبت نام)

۴. مناسب برای موبایل: با توجه به افزایش استفاده از دستگاه‌های موبایل، لندینگ پیج باید به خوبی بر روی تلفن‌همراه و تبلت نمایش داده شود.

۵. تائیدیه و مجوزها: اضافه کردن تائیدیه‌ها، گواهینامه‌ها، مجوزها یا نظرات مشتریان فعلی می‌تواند اعتماد کاربران جدید به محصول یا خدمات را افزایش دهد.

انواع صفحه فرود یا لندینگ پیج کدامند؟

Opt-In Landing Pages

صفحه فرود Opt-In Landing Page که اختصاراً به آن‌ها Opt-In Page نیز گفته می‌شود، نمونه‌ای از صفحات فرود یا لندینگ پیج‌ها می‌باشند که در طراحی آن‌ها، بخش‌هایی از سایت مانند هدر، سایدبار و فوتر نیز در آن‌ها وجود دارد. این نوع از صفحات در فرمی هستند که اصولاً در تمامی صفحات، در دیدرس کاربران قرار می‌گیرد.

Click Through

این نوع از صفحه فرود به این هدف طراحی شده‌اند که هنگام کلیک کاربر، به صفحه دیگری ارجاع داده شود. هدف از این نوع از صفحات فرود، متقاعد کردن کاربر برای کلیک کردن روی یک لینک خاص و سپس هدایت وی به صفحه‌ای دیگر می‌باشد و عموماً جهت افزایش تبدیل کاربر به مشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نوع از صفحات فرود را می‌توان به عنوان روشی برای توصیف یک محصول و ارائه جزئیات در مورد آن طراحی کرد. به بیان ساده‌تر، صفحات فرود Click Through جهت نزدیک کردن مشتری به اقدام به خرید استفاده می‌شوند.

Lead Generation

این نوع از صفحات فرود برای دریافت کردن اطلاعاتی همچون نام، آدرس ایمیل و مشخصاتی دیگر از بازدیدکننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدفی که در طراحی صفحات فرود Lead Generation دنبال می‌شود، جمع آوری اطلاعات از بازدیدکنندگان است.

بنابراین، صفحات لندینگ پیجی که از این نوع هستند، در اغلب موارد همراه با یک فرم شرح خدمات برای دریافت کردن اطلاعات از کاربران می‌باشد. معمولاً برای جذب بهتر مخاطب نیز از ارائه یک سری هدایا به آن‌ها استفاده می‌شود. صفحات فرودی که با وارد کردن ایمیل در آن‌ها، یک کتاب الکترونیکی رایگان برایتان می‌فرستد، از این جنس صفحات فرود هستند.

Essentials-of-Landing-Page-Design
Essentials-of-Landing-Page-Design

نکات مهم در طراحی صفحه لندینگ

در طراحی صفحه فرود یا لندینگ پیج، نکات مهمی وجود دارد که اثربخشی آن‌ها را تا حد زیادی افزایش خواهد داد. به طور کلی، مهم‌ترین نکاتی که در طراحی صفحه لندینگ وجود دارد، به شرح زیر هستند:

  • در طراحی صفحه فرود یا لندینگ پیج، بهتر است که از هیچ گونه لینک خارجی استفاده نشود. چرا که این امر ممکن است مخاطب را از هدف اصلی دور کند و وی را به سایتی دیگر ارجاع دهد.
  • هدف از صفحه فرود یا لندینگ پیج، صرفاً دریافت اطلاعات به صورت یک طرفه از مخاطبان نیست. بلکه هدف اصلی از طراحی این صفحات، انجام دادن نوعی تبادل اطلاعات است. به بیان دیگر، می‌توان گفت که اگر در ازای دریافت اطلاعات از کاربران، هیچ چیز ارزشمندی برای ارائه کردن به آن‌ها نداشته باشید، احتمالاً آن‌ها نیز همین موضع را در برابر شما خواهند گرفت. بنابراین، لازم است در طراحی صفحه فرود یا لندینگ پیج، هدیه‌ ارزشمند رایگانی برای آن‌ها در نظر گرفته باشید.
  • طراحی صفحه لندینگ باید مطابق با هدفی باشد که به دنبالش هستید. دانلود کتاب الکترونیکی، پر کردن فرم ثبت نام جهت شرکت در وبینار، خرید محصول، عضویت در خبرنامه و بسیاری دیگر، از اهدافی هستند که می‌توانند برای دنبال شدن در صفحات فرود مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین، لازم است در طراحی صفحه فرود این نکته را در نظر داشته باشید تا بتوانید بهترین راندمان آن را دریافت نمایید.
  • یکی از نکات مهم در طراحی صفحه فرود یا لندینگ پیج این است که تمامی مراحل ثبت نام، خرید یا عضویت را به حداقل زمان ممکن کاهش دهید. طراحی ساده و داشتن رابط کاربری حرفه‌ای، لازمه‌هایی هستند که در بالا بردن رغبت کاربران به استفاده از خدمات یا محصولات شما تاثیر زیادی خواهند داشت.

دیگر نکاتی که باید در طراحی صفحات لندینگ مد نظر قرار داد:

  • در تولید محتوای لندینگ پیج، خاص بودن و تازگی را فراموش نکنید.
  • از محتوای کپی شده در لندینگ پیج استفاده نکنید.
  • پیام‌تان را برای کاربر تکرار کنید و روی ویژگی کلیدی‌تان تاکید کنید.
  • خدمات یا اطلاعات رایگانی را در اختیار مخاطبان‌تان قرار دهید.
  • در عمل کردن به تعهدات خود، نهایت دقت عمل را به خرج دهید.
  • استفاده از آمار و ارقام می‌تواند اثرگذاری صفحات لندینگ را افزایش دهد.
  • از محتواهای ویدئویی و کلیپ‌های تصویری استفاده کنید.
  • یک پرسش و پاسخ جذاب و سرگرم‌کننده طراحی کنید.
  • استفاده کردن از سرنخ‌های جهت‌دار را در دستور کار قرار دهید.
  • از رنگ‌بندی‌های حرفه‌ای و جذاب استفاده نمایید.
  • جای دادن فضای خالی در صفحات فرود را فراموش نکنید.
  • احساسات مشتریان و مخاطبان‌تان را تحریک کنید.
  • از نشان‌های اعتماد استفاده کنید.
  • از برند و لوگوی‌تان در صفحه فرود استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!