طراحی سایت

طراحی وب سایت مدارس باید چه اصولی داشته باشد؟

اگر گشتی در اینترنت زده باشید، قطعاً با انواع شرکت‌های سایت ساز روبه‌رو شده‌اید که در زمینه طراحی وبسایت در حال فعالیت هستند. اما شاید چیزی که کمتر به چشمتان خورده است، طراحی وب سایت مدارس و ساخت سایت برای مدرسه است. اما دلیل این مسئله چیست؟ آیا مدارس به سایت نیاز دارند؟ برای ساخت سایت مدارس به چه مواردی باید توجه کرد؟ المان‌های اصلی یک سایت مدرسه‌ای چه مواردی هستند؟ آیا مشابه با بسیاری از سایت‌های دیگر، در این نوع سایت نیز زیبایی حرف اول را می‌زند؟

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که به دنبال پاسخ این سؤالات هستید، در این مقاله با موضوع طراحی سایت مدارس همراه ما باشید.

اهمیت ساخت سایت برای مدارس در چیست؟

هنگامی که صحبت از انواع سایت ساز آنلاین می‌شود، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که هدف تنها ساخت سایتی است که از چند المان بصری تشکیل شده؛ اما اگر نگاه دقیق‌تری به این مسئله داشته باشیم، به سادگی می‌توان متوجه شد که زیبایی سایت تنها نیمی از هدف نهایی است که باید برآورده شود.

بنابراین، در ساخت سایت، علاوه بر عناصر بصری در طراحی وب سایت مدارس باید به تجربه کاربری نیز توجه شود. به عبارت دیگر، در طراحی وب سایت مدارس مورد دوم (تجربه کاربری) به نوعی اهمیت بیشتری دارد.

یکی از چالش‌های اساسی که هنگام طراحی وب سایت مدارس و ساخت سایت برای مدرسه باید با آن روبه‌رو شد، شناسایی مخاطب هدف است. برخلاف بسیاری از سایت‌های دیگر، مخاطب سایت مدرسه، قشر بسیار محدودی هستند که تنها به صورت مقطعی به سایت سر می‌زنند. معلمان، دانش آموزان، والدین و … از جمله مهم‌ترین افرادی هستند که برای کسب برخی از اطلاعات به این سایت سر می‌زنند.

بنابراین، با توجه به اینکه هدف اصلی افراد، کسب اطلاعات در رابطه با یک موضوع خاص است، ساخت سایت باید برای مدارس به صورت اطلاعات‌محور و کاملاً ساماندهی‌شده انجام گردد تا کاربر به محض مراجعه به سایت، بتواند اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کند. برخی دیگر از مزایای طراحی وب سایت مدارس عبارت است از:

  • برگزاری آزمون‌های دوره‌ای به صورت آنلاین (پاسخ‌دهی به سؤالات آزمون به صورت آنلاین و محاسبه نمره بدون نیاز به تصحیح کاغذی اوراق آزمون)
  • مطلع کردن والدین از رویدادهای مختلف بدون هزینه (عدم نیاز به چاپ دعوت‌نامه کاغذی) (البته ارسال پیام کوتاه از طریق سامانه پیامک نیز یکی از بهترین راه‌هاست)
  • مطلع کردن والدین از دستاوردهای مختلف دانش آموزان در زمینه‌های مختلف
  • تبلیغ و برندینگ مدرسه
  • قرار دادن فایل‌های مورد نیاز دانش آموزان

طراحی وب سایت مدارس شامل چه عناصری می‌شود؟

نه تنها در طراحی سایت مدرسه بلکه برای هر نوع سایت دیگری قبل از اقدام و اجرای طرح اولیه، باید یک چک لیست از مواردی که باید در سایت به آن‌ها پرداخته شود، تهیه گردد.

به طور کلی، براساس National School Public Relations Association مواردی که در ساخت سایت برای مدرسه باید به آن‌ها توجه شود، عبارت هستند از:

  • وضوح محتوای قرار داده‌شده در سایت
  • به‌روزرسانی بخش‌های مختلف سایت
  • طراحی گرافیکی و زیبایی بصری
  • طراحی واکنش‌گرا یا ریسپانسیو
  • کاربری ساده و آسان سایت

اگر نمی‌دانید که اهمیت رعایت موارد گفته شده در چیست، اجازه دهید موضوع را با ذکر چند مثال روشن کنیم. فرض کنید والدین یکی از دانش آموزان، برای کسب اطلاعات مورد نیازش، از یکی از انواع تبلت، تلفن‌های همراه یا … استفاده می‌کند. اما به دلیل اینکه هنگام طراحی وب سایت مدرسه فرزندش، توجهی به عملکرد و کاربری سایت نشده، کاربر باید مدام درگیر تغییر سایز صفحه باشد تا اطلاعات مورد نیازش را پیدا کرده و مطالعه کند!

یا فرض کنید یکی دیگر از والدین با عجله به سایت مدرسه سر زده ولی به دلیل دسته‌بندی نامناسبی که در سایت وجود دارد، موفق به پیدا کردن مطلب مورد نیاز خود نمی‌شود!

همه این موارد، به این دلیل است که هنگام طراحی سایت برای مدارس یک چک لیست کامل و جامع با در نظر گرفتن نیاز مخاطبین تهیه نشده است. بنابراین، هنگامی که صحبت از ساخت سایت برای مدارس می‌شود، تنها ارائه چند عکس از محیط مدرسه، کارکنان و … اکتفا نکرده بلکه باید به دنبال رفع نیاز مخاطب احتمالی‌تان باشید.

برای طراحی سایت مدارس 5 عنصر زیر را مد نظر داشت:

1- صفحه اصلی سایت جامع و البته مفید باشد!

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در طراحی وب سایت مدارس باید به آن توجه داشته باشید، محتوایی است که برای صفحه اصلی سایت در نظر می‌گیرید. در صفحه اصلی، کاربر باید به راحتی اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کرده و بدون نیاز به اسکرول کردن زیاد، با چند کلیک ساده به مطلب مورد نظر خود برسد. بنابراین، برای طراحی صفحه اصلی سایت مدرسه، نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

– صفحه اصلی سایت را ساده طراحی کنید؛ در طراحی سایت مدارس سادگی یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که باید از آن بهره برد. در بسیاری از موارد، در صفحه اصلی سایت اطلاعات زیادی گنجانده می‌شود که علاوه بر افزایش سرعت بارگذاری سایت، موجب گیج شدن کاربران نیز می‌شود.

– استفاده از پیوندهای سریع و مفید، یکی دیگر از روش‌هایی است که موجب بهبود تجربه کاربری می‌شود. بنابراین، حتماً لینک‌هایی که بیشترین کلیک را داشته‌اند، به عنوان پیوندهای سریع و مفید در اختیار کاربر قرار دهید.

– صفحات اخبار و رویداد باید در هر سایت مدرسه‌ای وجود داشته باشد؛ چرا که مخاطبین از همین طریق می‌توانند به سرعت متوجه آنچه که در مدرسه گذشته، می‌گذرد و خواهد گذشت، شوند.

– ایجاد یک رسانه تصویری شامل عکس و فیلم‌های مدرسه، می‌تواند باعث ایجاد انگیزه در والدین شده و آن‌ها را به گشت زدن در سایت شما ترغیب کند. اما حواستان را جمع کنید، به هر چیزی که بیش از اندازه پرداخته شود، قطعاً نتیجه برعکس خواهد داشت.

2- طراحی ریسپانسیو سایت مدرسه

طراحی ریسپانسیو سایت به معنای سازگار بودن سایت با تمام دستگاه‌های الکترونیکی مانند تلفن همراه، تبلت و … است. با رعایت این نکته در ساخت سایت برای مدرسه نیز سایز سایت، به صورت خودکار متناسب با دستگاه کاربر تغییر کرده و کاربری سایت را بهبود می‌بخشد.

3- در نظر داشتن اصول اولیه طراحی سایت مدرسه

برای طراحی هرچه بهتر سایت، صرف نظر از نوع سایت، باید برخی از استاندارهای روز برنامه نویسی وب در آن رعایت شوند. اما برخی از مهم‌ترین مواردی که هنگام راه‌اندازی سایت باید مد نظر داشته باشید، عبارت هستند از:

  • استفاده از تگ ALT مرتبط با تمام تصاویر موجود در سایت
  • استفاده از یک H1 در هر صفحه (عنوان صفحه)
  • هایلایت و بولد کردن لینک‌های موجود در سایت
  • استفاده از یک متن جذاب برای گزینه‌های فراخوانی یا CTA
  • استفاده از تگ <TH> در جدول‌های موجود در سایت

4- سیستم ناوبری سایت مدرسه

بر اساس بررسی‌هایی که تا کنون انجام شده است، یک سایت مدرسه باید 7 لینک اصلی داشته باشد. چرا که اگر تعداد لینک‌ها بیشتر از این تعداد باشد، احتمال کاهش علاقه کاربر برای کلیک روی آن‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود. بنابراین، هنگام طراحی سایت مدارس حتماً صفحات زیر را به عنوان لینک‌های اصلی یا منوی اصلی در اختیار مخاطب قرار دهید:

  • صفحه تقویم مدرسه: یکی از پربازدیدی‌ترین صفحه هر سایت مدرسه‌ای، صفحه تقویم آن است. از این طریق، مخاطبین به سادگی متوجه آنچه که قرار است در مدرسه اتفاق بیفتد، می‌شوند.
  • صفحه تماس با ما: صفحه تماس با ما نه تنها در ساخت سایت برای مدرسه نقش مهمی ایفا می‌کند، بلکه در هر سایت دیگری نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. در این صفحه باید نحوه برقراری تماس با بخش‌های مختلف مدرسه مانند مدیر، معاون، معلمین و … را به صورت واضح و مشخص بیان نمایید.
  • صفحه معلمین: یک صفحه برای معرفی تمام معلمین در نظر بگیرید و اطلاعات کاملی در رابطه با هر یک از آن‌ها در اختیار مخاطبین قرار دهید. از طریق ایجاد صفحه شخصی برای هر معلم نیز می‌توانید فایل‌های مورد نیاز را در اختیار دانش آموزان قرار دهید.

نتیجه‌گیری

برای طراحی وب سایت مدارس باید علاوه بر جنبه بصری سایت، به داده‌هایی که مورد نیاز مخاطبین است، توجه ویژه‌ای داشته باشید. به خاطر داشته باشید که ساخت سایت برای مدرسه علاوه بر طراحی زیبا، باید عملکرد و کاربری ساده‌ای داشته باشد. به‌گونه‌ای که مخاطب با مراجعه با آن، به راحتی به اطلاعات و پیوندهای مورد نیازش دست پیدا کرده و پاسخ سؤال خود را بگیرد.

بنابراین، اول نیاز اصلی مخاطب را به صورت یک فهرست تهیه نمایید، سپس با در نظر داشتن آن‌ها، ساخت سایت را آغاز کنید. به خاطر داشته باشید که برندینگ و تبلیغ برای مدرسه، یکی از مزایای اصلی طراحی سایت مدارس است؛ چرا که با وجود یک سایت برای مدرسه شما، نه تنها همه چیز حرفه‌ای‌تر و با برنامه‌تر به نظر می‌رسد، بلکه به نوعی نشان دهنده هدفمند بودن برنامه‌های شما و دستاوردهایی است که از طریق کیفت خدماتتان در طول زمان کسب کرده‌اید. پس اگر تا کنون اقدامی برای طراحی وب سایت مدارس تصمیم نگرفته‌اید، همین امروز اقدام کنید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!