طراحی تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری

ویژگی‌ های طراحی تجربه کاربری موفق چیست؟

ویژگی‌ های طراحی تجربه کاربری موضوعی است که در این مقاله به بررسی آن‌ خواهیم پرداخت. آگاهی از ویژگی‌ های طراحی تجربه کاربری به دلیل اهمیت زیادی که این مبحث در راه‌اندازی کسب‌وکارهای آنلاین دارد، برای طراحان آن بسیار مهم است. البته اصول طراحی UX نه تنها برای طراحان، بلکه برای مدیران سایت‌ها و صاحبان کسب‌وکارها نیز مهم است تا بدانند که دقیقاً محصولشان در چه حد و اندازه رشد کرده است.

اصول طراحی UX یا اصول طراحی تجربه کاربری در صورتی که به درستی و طبق استانداردهای لازم رعایت شوند، می‌توانند ویژگی های طراحی تجربه کاربری را در حدی نگه دارند که باعث افزایش فروش، وفاداری مشتریان، تبلیغات کلامی و در نهایت، موفقیت استارتاپ‌ها، فروشگاه‌های آنلاین و کسب‌وکارهای مرتبط با حوزه آی‌تی گردد.

برای بررسی اصول طراحی UX یا اصول طراحی تجربه کاربری در ابتدا اجازه بدهید توضیح مختصری بر مفهوم تجربه کاربری، User Experience یا UX داشته باشیم و سپس به معرفی ویژگی‌ های طراحی تجربه کاربری بپردازیم.

تجربه کاربری یا User Experience چیست؟

UX در واقع مخفف عبارت User Experience است که به معنا و مفهوم تجربه کاربر در استفاده از یک محصول، سرویس یا خدمت خاص است. به عبارت ساده‌تر، تجربه کاربری در واقع آن اثری است که در ذهن کاربران باقی خواهد ماند. مثلاً برای استفاده مفید کاربران از سایت ساز آنلاین لازم است که یک UX قوی و استاندارد، تعبیه شده باشد تا کاربران بتوانند با حس خوب اقدام به ساخت سایت خود کنند.

یک طراح تجربه کاربری یا UX Designer قادر است تجربه‌های مختلف کاربران را جمع‌آوری و ارزیابی کرده، نیازهای آنان را شناسایی و برای حل مسائل پیش آمده و ایجاد تجربه بهتر در کاربران، راه‌حل‌هایی را برگزیند. با این روش، مشخص خواهد شد که کاربران در زمان استفاده کردن از محصولات چه حسی دارند و اهمیت در نظر گرفتن ویژگی های طراحی تجربه کاربری خوب نیز در همین موضوع است.

اصول طراحی تجربه کاربری

استفاده از عناصر بصری در طراحی وب سایت، چیدمان سایت، نحوه واکنش سایت در مواجه با رفتار کاربران و موضوعاتی از این دست، از جمله عواملی هستند که اصول طراحی UX را شامل می‌شوند.

در این مبحث قصد داریم چند مورد از مهم‌ترین اصول طراحی UX را معرفی کنیم.

برآورده کردن نیازهای کاربران

این مهم‌ترین چیزی است که یک طراح تجربه کاربری بایستی به آن بپردازد. اینکه کاربران به دنبال چه طرحی هستند و چه نیازهایی را دنبال می‌کنند، اصلی است که در طراحی و پیاده‌سازی یک تجربه کاربری موفق، تاثیرگذار است. در نظر گرفتن این موضوع که در نهایت، این کاربران و مشتریان هستند که باعث ایجاد درآمد خواهند شد، می‌تواند تفاوت زیادی در یک تجربه کاربری موفق ایجاد نماید.

نشان دهنده برند

یک طراح UX حرفه‌ای می‌تواند با علم و آگاهی از هویت برند مشتریان خود، این پس زمینه را در طراحی تجربه کاربری پیاده‌سازی نماید. آشنایی با برند در طراحی تجربه کاربری از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که تنها در این حالت است که به خوبی خواهید توانست با نیازهای مشتریان آشنا شوید. به عنوان نمونه استفاده از المان‌ها و رنگ‌های برندتان در بهره‌گیری از سایت ساز می‌تواند الهام‌بخش مشتریان در خرید کردن و وفاداری به شما باشد.

ثابت نگه داشتن الگوهای مشخص

موضوع مهمی که در تجربه کاربری موفق وجود دارد، این است که زمان یادگیری کاربر در استفاده و تعامل با سایت را به حداقل برسانید. این موضوع باعث می‌شود که کاربران، تجربیاتی که در استفاده از سایت شما داشته‌اند را به سرعت با دیگران به اشتراک بگذارند و در نهایت، بدون هر گونه هزینه اضافه، بخش اعظمی از فرآیند مارکتینگ به خودی خود انجام خواهد شد. در نتیجه، بسیار ضروری است که الگوهای ثابت را در طراحی UX و نیز آپدیت‌های بعدی آن بر هم نزنید!

قابلیت دسترسی برای عموم افراد

طراحی تجربه کاربری با قابلیت دسترسی با همه افراد، گام بعدی در طراحی اصولی تجربه کاربری می‌باشد. به عبارت دیگر، وظیفه یک طراح تجربه کاربری حرفه‌ای این است که از این موضوع اطمینان حاصل نماید که طراحی آن برای عده بیشتری از افراد قابل استفاده گردد. این بدین معنی است که طراحی‌تان برای افراد معلول نیز در دسترس باشد. به عنوان نمونه، قرار دادن تصاویر و فونت‌نوشته‌های مختلف با پس‌زمینه رنگ‌های متفاوت باعث می‌شود که افراد کم‌بینا نیز بتوانند با حس خوب از رابط کاربری‌تان بهره‌مند گردند.

در نظر گرفتن زمینه‌ها

منظور از در نظر گرفتن زمینه‌ها این است که شرایط کاربر در مواجه با محصول شما چیست. این زمینه‌ها می‌توانند شامل موارد مختلفی باشند. برای نمونه، موقعیت مکانی کاربر، وضعیت قرارگیری او در هنگام مواجه با رابط کاربری، شرایط احساسی کاربر، نوع دستگاهی که از آن استفاده می‌کند، افراد تاثیرگذار بر او و موارد دیگر از جمله زمینه‌هایی هستند که باید در هنگام طراحی UX در نظر داشت.

طراحی مینیمال

این جمله که «کمتر، بیشتر است» (less is more) در ابتدا توسط معمار معروفی به نام Rohe (لودویگ میس فن در روهه) گفته شد. در مورد تجربه کاربری، این جمله از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. هدف اصلی در این مورد، بسیار ساده است. کاهش هزینه‌های عملیات و شناخت کاربران، هدفی است که با کم کردن المان‌های به‌کارگرفته‌شده در طراحی تجربه کاربری دنبال می‌شود. طراحی مینیمال و ساده باعث می‌شود که با زدودن آشفتگی‌ها و تشریفات بیش از حد، باعث ایجاد فضای ذهنی آرام‌تر در کاربر گردد. نمونه‌های موفق تجربه کاربری مینیمال، گوشی‌های iPhone و وب‌سایت مینیمالیسم دات کام هستند.

تایپوگرافی قدرتمند

استفاده از تایپوگرافی قدرتمند می‌تواند به اندازه انتخاب کلمات حائز اهمیت باشد. تایپوگرافی در واقع مهارت ارائه کردن ادبیات انسانی با فرم بصری ماندگار و تاثیرگذار می‌باشد. نوع تایپوگرافی استفاده شده می‌تواند باعث افزایش تاثیرگذاری بر کاربر یا بر خلاف آن موجب سرکوب شدن کاربران شود.

تائید گرفتن از کاربران

گرفتن تائید از کاربران باعث می‌شود که تا حد زیادی از اتفاقات ناخواسته جلوگیری شود. مثلاً ممکن است یک کاربر در مواجه با سایت شما، ناخواسته روی دکمه‌ای کلیک کند که باعث ثبت سفارش گردد. در چنین مواقعی لازم است که یک تائیدیه از کاربران در ارائه درخواست‌ها گرفته شود تا از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری گردد.

در طراحی تجربه کاربری موفق و اصولی بسیار لازم است که موارد مختلف را در نظر داشته باشید. استفاده از طراحی روایتی و داستان‌وار، دادن قدرت کنترل به کاربران و گرفتن بازخورد از آنان باعث می‌شود که ویژگی های طراحی تجربه کاربری هرچه بهتر به ورطه عمل برسند.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 4 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!