ساخت وب

تغییرات طراحی وب که به بهبود نرخ پرش سایت کمک می‌کنند!

این روزها رقابت در فضای وب بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. همه وب سایت‌ها تلاش می‌کنند تا رتبه بهتری در میان سایرین کسب کنند و شانسی برای دیده شدن داشته باشند. خوشبختانه، در این میان امکاناتی وجود دارد که اجازه می‌دهد تا شرایط وب سایت رصد شود. گوگل آنالیتیکس به بهترین شکل گزارشات بازدید از سایت و عملکرد کاربران را نمایش می‌دهد. پارامتر مهم نرخ پرش موضوعی است که می‌توان با پیگیری آن، رشد خوبی در سایت ایجاد کرد. بهبود نرخ پرش سایت این شانس را برای تان ایجاد می‌کند که خیلی راحت برای ارتقا به رتبه‌های بالاتر آماده شوید.

اگر شما نیز دغدغه سئو سایت دارید و می‌خواهید برای بهبود نرخ پرش سایت تکنیک‌های به‌روز و جدیدی را یاد بگیرید، تا پایان همراه ما باشید.

نرخ پرش یا Bounce Rate چیست؟

بانس ریت یا نرخ پرش یکی از پارامترهایی است که می‌توانید با کمک Google Analytics آن را بررسی کنید. زمانی که وب سایت‌تان را برای مانیتورینگ به اکانت گوگل متصل می‌کنید، پارامترهای مختلفی به شما نمایش داده می‌شود.

در گوگل آنالیتیکس می‌توانید تعداد کلیک بر روی صفحات مختلف سایت را مشاهده کنید، اورگانیک سرچ سایت را بررسی نمایید و عملکرد کاربران در مواجهه با صفحات مختلف سایت را بسنجید.

بانس ریت یا نرخ پرش نیز یکی از همین پارامترها است. نرخ پرش نشان می‌دهد که کاربران پس از وارد شدن به سایت شما، بدون انجام هیچ کاری مثل اسکرول کردن یا موارد این‌چنینی، سایت را ترک کرده‌اند. بهبود نرخ پرش سایت کمک می‌کند تا این اتفاق، کم‌تر شود و کاربران در مواجهه با سایت، تجربه کاربری مطلوبی را ثبت کنند. نرخ پرش نشان می‌دهد که چه تعداد کاربر سایت شما را پیدا کرده، بر روی آدرس آن کلیک کرده و سپس، سایت را بسته‌اند!

نرخ پرش و افزایش آن نشانه چیست؟

بسیاری از افراد با وجود بررسی گوگل آنالیتیکس، توانایی تحلیل داده های آن را ندارند. به همین دلیل، با مشاهده نرخ پرش و افزایش آن نمی‌دانند که چه اتفاقی افتاده است. افزایش نرخ پرش نشانه این است که کاربران در مواجهه با سایت شما، تصمیم به خروج گرفته‌اند. همین امن نمایانگر ضعف در ایجاد تجربه کاربری موفقیت آمیز است.

زمانی که رابط کاربری سایت مناسب نباشد، مقدمه یا ابتدای مطلب چنان جذاب نباشد، فونت‌ها کوچک بوده یا چیزی برای جلب توجه کاربر یافت نشود، نرخ پرش بیشتر و بیشتر می‌شود.

با بررسی عملکرد کاربران می‌توان گفت که بعد از جستجو و انتخاب یک لینک، حال و هوای ابتدایی سایت می‌تواند بر تصمیم کاربر اثرگذار باشد. رنگ هدر وب سایت، فرم منوها، وضوح اطلاعات، ابعاد فونت و جلوه‌های بصری همگی می‌تواند برای کاربر این احساس را ایجاد کند که مشاهده سایت تصمیم خوبی است یا لازم است وب سایت دیگری را بررسی کند. با این ارزیابی می‌توان اطلاعات دقیق از نیاز کاربران و تاثیر ظاهر سایت در این تصمیم کسب نمود.

نرخ پرش از کجا بررسی می‌شود؟

اگر بخواهید برای بهبود نرخ پرش سایت تلاش کنید، ابتدا باید آن را بررسی نمایید. ارزیابی دقیق شرایط سایت در کنار این آمار و ارقام می‌تواند زمینه ساز  بهبود نرخ پرش سایت باشد. استفاده از گوگل آنالیتیکس بهترین انتخاب برای شرایطی است که می‌خواهید نرخ پرش را بررسی کنید.

به این ترتیب، کافی است وارد Google Analytics شوید و در داشبورد گوگل، درصد نرخ پرش را مشاهده کنید. اگر این عدد 54% را نمایش دهد، به این معنا است که از هر 100 نفر که وارد سایت شما می‌شوند، بیش از نیمی از آن‌ها (54 نفر) بدون انجام هیچ حرکت دیگری از سایت خارج می‌شوند.

چرا کاهش نرخ پرش مهم است؟
چرا کاهش نرخ پرش مهم است؟

تکنیک‌های موفق برای بهبود نرخ پرش سایت

اگر می‌خواهید اقداماتی برای  بهبود نرخ پرش سایت انجام دهید، قطعا لازم است تا هوشمندانه عمل کنید. درک اقدامات موفقیت آمیز به شما کمک می‌کند تا در این راستا با جدیت و قدرت کافی گام بردارید. توجه به بهبود نرخ پرش سایت می‌تواند منجر به رشد وب سایت‌تان شود. در ادامه، به بررسی بهترین راه‌کارهایی که در بهبود نرخ پرش سایت موثر هستند، می‌پردازیم.

1- افزایش سرعت لود سایت

یکی از پارامترهای مهم و تعیین‌کننده در سئو سایت، توجه به سرعت لود وب سایت است. کاربران امروزی کم صبر شده‌اند و اصلا علاقه‌ای به انتظارهای طولانی مدت ندارند. به همین دلیل، بهبود سرعت لود سایت اهمیت زیادی دارد؛ چرا که اگر سایت شما سنگین باشد و عکس‌های پرحجمی در آن استفاده شده باشد، زمان لود افزایش می‌یابد و کاربران اصلا تمایلی به انتظار برای دیدن محتوای کامل شده سایت ندارند.

میانگین زمانی که کاربر منتظر لود سایت شما می‌شود، 2 الی 5 ثانیه است! اگر لود سایت تان بیش از این زمان احتیاج داشته باشد، بدیهی است که دچار مشکل می‌شوید؛ زیرا معمولا چند صفحه هم زمان منتظر بازدید هستند و محتوای سایت شما در وب سایت‌های دیگر نیز وجود دارد، پس هیچ دلیلی وجود ندارد که کاربر منتظر شما بماند.

فرقی نمی‌کند که از سایت ساز آنلاین استفاده می‌کنید یا سایت‌های برنامه نویسی شده؛ همه چیز به چگونگی ورود اطلاعات شما بستگی دارد.

2- لینک دهی قوی در وبسایت

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند در بهبود نرخ پرش سایت موثر باشد، لینک دهی قوی سایت است. شما به کمک این اقدام می‌توانید توجه کاربر را جلب کنید تا محتوای لینک را جویا شود. هر اقدامی که بتواند کاربر را برای انجام یک کلیک یا واکنش تحریک کند، نرخ تعامل را بالا برده و نرخ پرش را کاهش می‌دهد. هرچه بانس ریت شما کمتر باشد، می‌توانید به آینده سایت‌تان امیدوارتر باشید.

3- طراحی سایت ریسپانسیو

به عنوان یک عامل مهم در جذب کاربران با هر نوع دستگاهی، می‌توان به طراحی سایت ریسپانسیو اشاره کرد. زمانی که سایت شما ریسپانسیو طراحی شده باشد، با موبایل، تبلت، لپ تاپ و حتی TV قابل مشاهده است؛ اما در صورتی که هیچ طراحی مناسب و انعطاف پذیری نداشته باشد، به ناچار کاربرانی که از طریق موبایل یا هر وسیله دیگری اقدام به مشاهده سایت شما می‌کنند، استایلی دفرم را ‌می‌بینند که چاره‌ای جز خروج از آن ندارند. اگر ویژگی های یک سایت استاندارد را مرور کنید، قطعا ریسپانسیو بودن، یکی از مهم‌ترین پارامترهای آن است.

4- طراحی هدر و منوهای هوشمندانه

زمانی که برای طراحی هدر سایت و منوهای آن وقت و انرژی کافی اختصاص دهید و نیاز کاربر را مدنظر قرار دهید، شانس بالایی دارید تا جلب توجه کافی در ذهن مخاطب ایجاد کنید. به این ترتیب مخاطب تلاش می‌کند تا از طریق مشاهده منوها یا بررسی تماس با ما یا درباره ما وب سایت شما، آگاهی نسبی از عملکردتان کسب کند و اگر به نظر کاربر درخور توجه بودید، مطلب‌تان مطالعه شود.

یادتان باشد که فقط چند ثانیه فرصت دارید تا خودتان را در ذهن کاربر به عنوان یک منبع قابل اعتماد معرفی کنید و گرایش او برای مطالعه را افزایش دهید.

5- المان‌های هوشمندانه استفاده کنید!

اگر کمی توجه کرده باشید، این روزها مطالب وب سایت‌های مختلف را که باز می‌کنید، المان‌هایی مثل تخمین زمان مطالعه، برآورد محبوبیت مطلب و تعداد بازدید آن وجود دارد. این عوامل به عنوان انگیزه سازی در کاربر عمل می‌کنند. شما به راحتی از همین طریق می‌توانید کاربر را وادار کنید تا محتوا را اسکرول کند، بر روی منو یا لینکی خاص کلیک کند یا اقدام دیگری انجام دهد. به این ترتیب، موفق عمل کرده‌اید تا برای بهبود نرخ پرش سایت اقدام درستی انجام دهید.

6- طراحی جایگاه تبلیغاتی

اصلا مهم نیست که سایت شما برای کسب و کارهای دیگر تبلیغ می‌کند یا خیر! آنچه اهمیت دارد، اختصاص فضایی مناسب برای درج محتوای جذاب بصری در محلی است که بیش از سایر قسمت‌های سایت جلب توجه می‌کند. با کمک این باکس‌های Ads شانس زیادی دارید تا توجه کاربر را جلب کنید و کلیک یا ری اکشن مناسب ثبت نمایید. یادتان باشد که این اقدام باید بسیار هوشمندانه باشد و فرم تبلیغاتی به خود نگیرد؛ چرا که کاربران در مقابل تبلیغات نیز گارد خاصی دارند.

7- حرفه‌ای عمل کنید!

اهمیتی ندارد که شما برای یک وب سایت کوچک مربوط به کسب و کار خانگی تلاش می‌کنید یا وب سایتی بزرگ و تخصصی را اداره می‌کنید. به هر حال نیاز است تا حرفه‌ای عمل کنید. در این راستا سئو محتوا و توجه به جزئیات این‌چنینی مهم هستند. شما باید کلمات کلیدی مهم را شناسایی کنید، محتوای سئو شده بنویسید، عکس و ویدئو مناسب تهیه کنید و اینفوگرافیک جذابی طراحی کنید. به این ترتیب، می‌توانید در رده بندی عملکرد حرفه‌ای قرار بگیرید. کاربران با مشاهده وب سایت‌هایی که عملکرد حرفه ای دارند، واکنش متفاوتی بروز می‌دهند. به همین دلیل، لازم است تا حتما در این زمینه هوشیار باشید.

8- CTA را جدی بگیرید!

با استفاده از Call To Action می‌توانید واکنش کاربر را بگیرید. فقط کافی است تا هوشمندانه کاربران‌تان را شناسایی کنید و مطابق با نیاز آن‌ها، درخواست کنید. یادتان باشد از این طریق شانس موفقیت بالایی دارید، اما باید حتما خیلی هوشمندانه عمل کنید و واضح از کاربر بخواهید تا اقدام مدنظرتان را انجام دهد.

سوالات متداول

آیا بانس ریت پایین، نشان‌دهنده سایت حرفه‌ای است؟

یکی از پارامترهایی که می‌تواند کیفیت سایت را بسنجد، بانس ریت آن است. اما نمی‌توان بدون درنظر گرفتن سایر فاکتورها در خصوص یک سایت، ارزیابی دقیقی ارائه کرد.

آیا اندازه فونت یا نوع آن در بهبود نرخ پرش سایت اثرگذار است؟

بله، هر چیزی که کاربر با آن ارتباط برقرار می‌کند و درگیر است، می‌تواند تاثیر مستقیمی بر نرخ پرش داشته باشد. با انتخاب فونت و سایز مناسب در بهبود نرخ پرش سایت موثر عمل کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت + چهارده =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!