طراحی تجربه کاربری و طراحی رابط کاربریطراحی سایت

صفحه اصلی سایت باید شامل چه عناصری باشد؟

یک وب سایت به یک کسب و کار اجازه می‌دهد تا محصولات یا خدمات خود را به نمایش بگذارد، از مشتریان فعلی پشتیبانی کند و به مشتریان بالقوه اطلاعات کلی در مورد کسب و کار ارائه دهد. چه وب سایت شما یک سایت عمومی کوچک باشد یا یک پورتال کامل تجارت الکترونیک، کیفیت صفحه اصلی وب سایت می‌تواند نقش بسزایی بر تأثیر سایت بر بازدیدکنندگان داشته باشد.

اگر یک صفحه اصلی که به خوبی طراحی شده باشد، بازتاب مثبتی بر شرکت دارد و احتمال بازگشت بازدیدکنندگان را افزایش می‌دهد. در این مقاله، به اصول طراحی صفحه اول وب سایت و عناصری که هر صفحه اصلی سایت باید برای ایجاد ترافیک و فروش بهتر داشته باشد، پرداخته‌ایم.

در واقع، آنچه باید در صفحه اصلی قرار بگیرد، می‌تواند متفاوت باشد؛ اما چندین عنصر وجود دارد که هر صفحه اصلی وب سایت، بدون در نظر گرفتن مخاطب یا نوع کسب و کار باید داشته باشد.

اولویت اصلی صفحه اول وب سایت چیست؟

اکثر مشاغل از صفحه اصلی سایت شرکت خود برای توضیح این که چه کسانی هستند و چه می‌کنند، بهره می‌برند؛ اما این اولویت اصلی برای صفحه اصلی شما نیست. پیام شما باید به روشی موثرتر به مخاطبان منتقل شود.

اولین کاری که صفحه اصلی وب سایت شما باید انجام دهد، این است که بازدیدکنندگان شما را به صفحه دوم برساند. این از پایه‌ای‌ترین اصول طراحی صفحه اول وب سایت می‌باشد. هنگامی که مشتریان بالقوه در صفحه اصلی شما قرار می‌گیرند، به این معنی است که شما را پیدا کرده‌اند، حال اگر بتوانید آن‌ها را به صفحه دوم برسانید تا مثلا درباره یک محصول بیشتر بخوانند یا در مورد قیمت آن، اطلاعات کسب کنند، طبیعتا آن‌ها را در مسیر خرید قرار می‌دهد.

علاوه بر این، این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا اهداف آن‌ها و نحوه بازاریابی بهتر برای مشتریان را درک کنید. دانستن این که مشتریان شما به دنبال چه هستند، روند فروش شما را بهبود می‌بخشد و به تیم شما کمک می‌کند تا بازدهی بیشتری را به تمام تعاملات شما اضافه کنند. بنابراین، چگونه صفحه اصلی وب سایت شما می‌تواند به ورود افراد به صفحات دیگر سایت کمک کند؟

عناصری که صفحه اصلی سایت باید برای ایجاد ترافیک و فروش بهتر داشته باشد:

1. یک معرفی واضح و مختصر از خود ارائه دهید!

از ابتدایی‌ترین اصول طراحی صفحه اول وب سایت، ارائه توضیحاتی مختصر از آن‌چه می‌کنید، است. ممکن است این مورد ضروری به نظر نرسد، اما از این‌ که چگونه بسیاری از وب‌سایت‌های موجود، چنین توضیحاتی در صفحه اول خود ندارند، شوکه می‌شوید. اگر مردم درک درستی از کاری که کسب و کار شما انجام می‌دهد، نداشته باشند، احتمالا برای یافتن اطلاعات بیشتر به سایر بخش‌های وب سایت مراجعه نمی‌کنند. فقط به یاد داشته باشید که این بخش را واضح، دقیق و مشتری‌محور نگه دارید.

2. ناوبری بصری

یکی از فاکتورهای اساسی در طراحی سایت، رعایت نکات مربوط به ناوبری (Navigation) و اصول طراحی صفحه اول وب سایت است. ناوبری شما باید به راحتی قابل درک باشد، حتی برای افرادی که برای اولین بار از سایت بازدید می‌کنند، تا به این ترتیب، در کوتاه‌ترین زمان ممکن قادر باشند تا آنچه را که نیاز دارند، پیدا کنند. این بدان معناست که باید نسبتا شهودی باشد و اقدامات کلیدی را که ممکن است کسی در وب سایت شما انجام دهد را در نظر داشته باشد. به عنوان مثال، اگر وبلاگ شما پر ترافیک‌ترین صفحه شماست، از طریق ناوبری خود به راحتی به آن دسترسی پیدا کنید. برای یافتن بهتر مطالب مورد نظر، صفحه اصلی می‌تواند شامل یک نوار جستجو نیز باشد.

3. فراخوان عمل واضح

از دیگر اصول طراحی صفحه اول وب سایت، داشتن یک فراخوان به عمل (Call To Action) واضح است. وقتی شخصی به صفحه اصلی سایت شما -یا هر صفحه‌ای در وب سایت- می‌رسد، باید برای شما مشخص باشد که انتظار دارید کاربر چه اقدامی در قدم بعدی انجام دهد.با تیم خود بنشینید و با دقت در این باره تصمیم بگیرید.

4. نکات برجسته محتوای وب سایت

از آنجایی که محتوای شما قلب هر استراتژی بازاریابی ورودی است، با برجسته کردن محتوای اصلی در صفحه اول وب سایت، مردم را تشویق کنید تا آن را مشاهده کرده و نسبت به خواندن آن ترغیب شوند. مقالات وبلاگ، وبینارها، پادکست‌ها و سایر محتوای شما، تخصص شما را نشان می‌دهد و به شما در ایجاد اعتماد کمک می‌کند. آن‌ها همچنین، به کاربران یک گزینه کم‌خطر برای تبدیل و شروع رابطه با برند شما ارائه می‌دهند. ما معمولا توصیه می‌کنیم که مشتریان تمام محتوای خود را در بخشی مجزا به عنوان مقالات سایت قرار دهند.

5. گواهی اعتماد مشتری یا اثبات اجتماعی

یکی از اصول طراحی صفحه اول وب سایت، استفاده از نظرات مشتریان است. تحقیقات نشان می‌دهد که ۷۹ درصد از مصرف‌کنندگان به نظرات و توصیه‌های آنلاین به اندازه توصیه‌های شخصی دوستان یا همسالان خود اعتماد دارند. بنابراین، اگر شرکت شما نظرات مثبتی از مشتریان قبلی یا فعلی شما دارد، از آن‌ها در صفحه اول وب سایت خود استفاده کنید.

گواهی‌نامه‌ها و سایر شواهد اجتماعی، اعتماد ایجاد می‌کند و به مردم اجازه می‌دهد تا بدانند که می‌توانند در انتخاب شما احساس اطمینان کنند.

6. مروری بر خدمات و ویژگی‌ها

در حالی که طبیعتا نمی‌خواهید در صفحه اصلی خود به جزئیات محصول یا خدمات خود بپردازید، همچنان مهم است که خلاصه‌ای مختصر را درج کنید تا به مخاطبان بفهمانید که آنچه را که به دنبال آن هستند، در اختیار دارید.

وجود اطلاعات محصول یا خدمات در صفحه اصلی به شما امکان می‌دهد تا بازدیدکنندگان را به آنچه که به دنبال آن هستند، پیوند دهید. این موضوع، همچنین، رتبه شما را در موتورهای جستجو بهبود می‌بخشد.

7. اطلاعات تماس

درج کردن اطلاعات تماس برای ارتباط با مشتری از دیگر اصول طراحی صفحه اول وب سایت می‌باشد. حتما برای شما پیش آمده است که به پشتیبانی فنی یا خدمات مشتری نیاز داشته باشید، اما نتوانید شماره تلفنی را در وب سایت برای کسب اطلاعات بیشتر پیدا کنید. مشتریان بالقوه خود را در این موقعیت قرار ندهید. بازدیدکنندگان باید بتوانند اطلاعات تماس شما را به راحتی در صفحه اصلی وب سایت شما پیدا کنند.

شماره تماس معمولا در پاورقی یافت می‌شود. صفحه اصلی شما باید شامل آدرس پستی، آدرس ایمیل و شماره تلفن باشد تا مشتری بتواند در صورت تمایل با شما ارتباط برقرار کند. در صورتی که شخصی نیاز به ارتباط فوری داشته باشد، گنجاندن پیوندهای رسانه‌های اجتماعی و سرویس چت آنلاین در وب سایت نیز هوشمندانه است. داشتن این اطلاعات به مردم اجازه می‌دهد تا بدانند که در صورت نیاز می‌توانند از راهنمایی کسی بهره‌مند شوند. این نیز به اعتبار وب سایت شما می‌افزاید.

اگر نگران این هستید که تمام روز مراجعه تلفنی داشته باشید، «ساعات تماس» را ایجاد کنید یا حتی یک چت زنده را در نظر بگیرید.

8. طرح فرآیند ساده

وقتی نسخه ساده‌شده‌ای از مراحلی که مشتریان بالقوه‌تان برای خرید از شما باید طی کنند، ارائه می‌دهید، آنچه را که باید انجام دهند، روشن شده و کار با شما را آسان می‌کند. لذا این نیز می تواند از اصول طراحی صفحه اول وب سایت باشد. این به مردم کمک می‌کند تا قدم بعدی را بردارند و به جای سردرگم شدن در وب‌سایت شما، بیشتر با کسب و کار شما درگیر شوند.

9. هِدِر صفحه

هدر صفحه اصلی شما یکی از اولین چیزهایی است که بازدیدکنندگان می‌بینند. هدر باید حاوی لوگوی شرکت شما بوده و همچنین، ممکن است حاوی عناصر طراحی اضافی یا نام تجاری شرکت نیز باشد. برای ایجاد یک تجربه ثابت برای بازدیدکنندگان، هدر باید در صفحات دیگر نیز تکرار شود و لوگوی شرکت به عنوان یک پیوند قابل کلیک به صفحه اصلی عمل کند.

10. گرافیک و فضای سفید

اهمیت فضای سفید در طراحی سایت برای بازدیدکنندگان، با تصاویر، متن صفحه و پیمایش سایت، در یک میزان است. استفاده موثر از تصاویر مرتبط و فضای خالی که از مهم‌ترین اصول طراحی صفحه اول وب سایت نیز می‌باشند، نه تنها متن صفحه اصلی را شکل می‌دهد، بلکه به متن اصلی کمک می‌کند تا توجه بازدیدکنندگان را جلب کند. بلوک‌های بزرگ متن بدون فضای سفید و تصاویر برای شکل دادن به آن‌ها می‌توانند بازدیدکنندگان را خسته کند، گاهی اوقات تا جایی که باعث می‌شوند به جای خواندن مطالب شما، سایت را ترک کنند.

11. پاورقی سایت

اگرچه پاورقی به اندازه سایر عناصر ضروری نیست، اما قرار دادن پاورقی (Footer) در صفحه اصلی سایت شما به بازدیدکنندگان، راهی آسان برای یافتن آنچه به دنبال آن هستند، می‌دهد. پاورقی باید حاوی اطلاعات اولیه مانند ادعاهای حق چاپ باشد و همچنین، می‌تواند حاوی لیستی از پیوندها به بخش‌های اصلی وب سایت مانند صفحات “درباره ما” و “تماس” باشد. پاورقی نه تنها به شما امکان می‌دهد تا پیوندهایی را اضافه کنید که در ویجت های اصلی موجود نیستند، بلکه گزینه‌های پیوند را برای بازدیدکنندگانی ارائه می‌دهد که به دلیل مشکلات مرورگر یا جاوا اسکریپت غیرفعال یا سایر مشکلات نمی‌توانند از ناوبری سایت استفاده کنند.

12. اطلاعات مکان و موقعیت جغرافیایی

اشتراک گذاری یک مکان فیزیکی برای اکثر مشاغل مفید است. در حالی که وجود این اطلاعات در صفحه “تماس با ما” الزامی است، اما، یک استاندارد عمومی وب است که آن را در پاورقی صفحه اصلی و در هر صفحه قرار دهید.

13. لوگوی شما

بسیار مهم است که لوگو یا نام تجاری خود را در موقعیتی واضح در صفحه اصلی خود قرار دهید. بازدیدکنندگان معمولا انتظار دارند آن را در سمت راست یا وسط هدر وب سایت شما ببینند. علاوه بر این، این یک استاندارد وب است که لوگو به صفحه اصلی شما پیوند داده شود تا بازدیدکنندگان بتوانند بدون توجه به صفحه‌ای که در حال حاضر مشاهده می‌کنند، با کلیک بر روی لوگو، به صفحه اصلی وبسایت، بازگردند.

با خواندن مقاله فوق با مهم‌ترین اصول طراحی صفحه اول وب سایت آشنا شده‌اید. حال، نوبت آن رسیده است که نسبت به طراحی سایت خود اقدام کنید. برای این منظور و برای طراحی وب سایت زیبا و کاربردی، قادر خواهید بود تا از سایت ساز رایو کمک بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!