امنیت سایت

چگونه امنیت سایت خود را افزایش دهیم؟

افزایش امنیت سایت یک چالش جدی برای فعالیت‌های مستمر و البته کاملاً حرفه‌ای در فضای اینترنت است. به هر صورت، هر سایتی برای دستیابی به اهدافی مشخص تنظیم شده است و صاحبان سایت نیز تمام همت خود را دارند تا بتوانند در عرصه‌های تخصصی خود، بهترین باشند.

در این بین، حضور یک هکر که هدفی جز تخریب ندارد، تقریباً همه چیز را خراب می‌کند؛ چرا که یک سایت هک‌شده دیگر نمی‌تواند آن فضای کارآمد برای مدیران سایت و حتی بازدیدکنندگان از سایت باشد.

برای همین است که جدا از توجه به هر چه زیباتر کردن فضای سایت، تنظیم صفحات کاربردی و تلاش در تولید محتوای هدفمند، باید در تکاپوی افزایش امنیت سایت نیز باشیم.

اما در این بین، یک سوال کلی وجود دارد: اینکه چگونه مقدمات افزایش امنیت سایت خود را فراهم آوریم؟ ما در مجموعه سایت ساز و فروشگاه ساز رایو قصد داریم تا نکاتی را مطرح کنیم که هر کسی قادر به اجرای آن است تا همراه با جریانات حرفه‌ای، مقدمات افزایش امنیت سایت را تامین کرده باشد.

اصولاً چرا هکرها علاقه به حمله دارند؟

شما که سایت دارید و در این بین بالا بردن امنیت وب سایت تبدیل به یک چالش جدی و همیشگی برای شما شده است، قطعاً پیش خودتان خواهید گفت که آن هکر دیوانه، چرا می‌خواهد در فضای سایت ما جولان بدهد و احتمالاً آن را تخریب کند. اصولاً از این کار چه منفعتی می‌برد؟

پاسخ به این سوال در واقع مقدمات اقدامات جدی برای افزایش امنیت سایت است.

یک هکر، اصولا از سواد کامپیوتری بسیار بالایی برخوردار است. چنین فرد آگاهی قطعاً آنقدر بیکار نیست تا در آن سوی اینترنت بنشیند و فقط با هدف آزار و اذیت اقدام به نفوذ در فضای سایت‌ها داشته باشد.

هکرها از هک کردن سایت‌ها قصد ایجاد لانه‌هایی برای جولان فایل‌های مخرب خود دارند.

اینکه این فایل‌های مخرب چه چیزی هستند و اصولاً چه منافعی برای هکر دارند، بحثی خارج از حوصله این موضوع ما خواهد شد.

اما آنها فضای خالی سرور در سایت‌های ما را می‌خواهند تا از این فضای خالی برای لانه گزینی فایل‌های خود استفاده کنند.

به این ترتیب، اگر هوشمند نباشید و نخواهید در تکاپوی افزایش امنیت سایت خود گامی بردارید، احتمالاً خیلی زود فضای خالی سرور شما مورد تهاجم یک هکر قرار گرفته و قبل از آنکه متوجه باشید، سایت شما تبدیل به خانه‌ای فراخ برای جولان فایل‌های مخرب هکرها شده است.

حالا که تقریباً متوجه هستیم چرا این هکرها در آن سوی اینترنت می‌خواهند فضای سایت ما را اشغال کنند، راحت‌تر می‌توانیم دست به کار شده تا تقابلی قدرتمند را برنامه ریزی کنیم.

برای بالا بردن امنیت در وب سایت لازم است تا از افراد آگاه و البته باتجربه در این امر استفاده کنید و به نوعی مهارت آنها را در تنظیم تمام درگاه‌های سایت به کار بندید؛

اما خودتان هم می‌توانید دست به کار شوید و با اقداماتی ساده و شاید اندکی پیچیده تا حدودی فضای سایت خودتان را امن‌تر کرده باشید.

در ادامه، می‌خواهیم بیشتر از این اقدامات دم دستی برای شما بگوییم. اینکه چطور با چند رفتار حرفه‌ای و البته ساده در دنیای اینترنت بالا بردن امنیت وب سایت خود را اجرایی کنید.

رعایت اصول ساخت سایت حرفه‌ای، اولین گام جدی برای افزایش امنیت سایت!

همت شما برای افزایش امنیت سایت باید خیلی قبل‌تر از ماجراهای سایت‌داری آغاز شده باشد؛ یعنی در زمان ساخت سایت.

اصولا اگر ساخت سایت را بدون توجه به بالا بردن امنیت وب سایت در آینده آغاز کنید، مطمئنا رفتار حرفه‌ای در پیش نگرفته‌اید. سایتی که از همان ابتدا نگرش امنیتی ندارد، در ادامه، هم چندان چفت و بست شایسته‌ای نخواهد داشت.

پس، در همان گام اول، در لحظه ساخت سایت، حتی زمانیکه از یک سایت ساز آنلاین استفاده می‌کنید، لازم است از یک هاست امن و مطمئن بهره‌مند باشید، هاستی که توسط یک شرکت معتبر با پس زمینه‌های حرفه‌ای ارائه شده باشد!

برای کسب اطلاعات بیشتر از موضوع هاست، خواندن مقاله هاست و میزبانی وب توصیه می‌شود.

استفاده از افزونه‌های امنیتی را جدی بگیرید!

می‌توانیم با نصب افزونه‌های امنیتی فضای سایت را تبدیل به یک دژ غیرقابل نفوذ کنیم. این افزونه‌های امنیتی نرم‌افزارهای اجرایی در فضای اینترنت هستند که به موازات فضای سایت شما اجرایی شده و در همه حال، سعی در پایش کامل تمام درگاه‌های اطلاعاتی آن را دارند.

البته این برنامه‌ها در غالب افزونه‌های امنیتی در تعداد مختلفی موجودند. توصیه می‌شود سایت‌هایی که از سرورهای لینوکسی استفاده می‌کنند، لاینسس آنتی شل و آنها که در فضای ویندوز ایجاد شده‌اند از افزونه F-Secure بهره‌مند شوند.

این افزونه‌ها قادرند تا به خوبی و عاری از هر گونه باگ اطلاعاتی، یک بستر امن در فضای سایت ایجاد کنند.

باگ‌های نرم‌افزاری در وردپرس را جدی بگیرید!

جای هکرها که بنشینید، همه آنها هم نمی‌خواهند تا از فضای خالی سرور شما بهره‌مند شوند. برخی از این هکرها پا را یک قدم فراتر گذاشته و در کمال گستاخی می‌خواهند تا مدیریت فضای سایت شما را در اختیار خود داشته باشند.

در چنین حالتی، گویا فرد دیگری بر جریان تولید محتوا یا مدیریت سایت احاطه دارد. قطعاً چنین اتفاقی برای سایت‌هایی که به هر دلیلی خدماتی خاص ارائه می‌کنند، حکم یک فاجعه را پیدا خواهد کرد.

اینجاست که پرداختن به مقوله افزایش امنیت سایت، برای زنده نگه داشتن یک کسب و کار اینترنتی مهم می‌شود.

ریشه این مشکلات در باگ‌های وردپرس است؛ زمانی که هکر توانسته است به راحتی وارد فضای وردپرس شود و با این نفوذ به طور کامل، اختیار سایت را در دست خواهد گرفت.

لذا برای پرهیز از این فاجعه، کافی است از حضور هر گونه باگ اطلاعاتی در فضای وردپرس جلوگیری کنید.

راهکارهای ساده در وردپرس برای افزایش امنیت سایت

  • رمز عبور قوی داشته باشید:

داشتن یک رمز قدرتمند، اولین گام اساسی به جهت بالا بردن امنیت وب سایت است؛ اما بسیاری از افراد گویا رمز را با قدرت حافظه خود تنظیم می‌کنند.

مثلاً شماره تلفن، تاریخ تولد، نام و نام خانوادگی و… را برای رمز وردپرس انتخاب می‌کنند. برای این کار یک دلیل هم بیشتر ندارند؛ چرا که این اعداد ملکه ذهن آنها است و به این سادگی فراموش نمی‌‌شوند.

اما در نظر داشته باشید که رمز عبور، نباید اعدادی که می‌شناسید را شامل شود؛ چرا که هکرها به راحتی این رمزها را پیدا کرده و فضای سایت شما را هک می‌کنند.

یک ایده قدرتمند در داشتن یک رمز قوی، بهره‌مندی از اعداد و حروف به شکل همزمان است. به طوری که هیچ کاراکتری بیش از یک بار در متن رمز شما استفاده نشده باشد؛ متن رمز به هیچ حالت شبیه به نام کاربری سایت نباشد.

در ضمن، رمز می‌تواند از تعداد ۸ الی ۱۲ کاراکتر برخوردار باشد. پس برای بالا بردن امنیت وب سایت خود هر چه تعداد کاراکتر را زیاد کنید، بهتر است. لذا همواره رمز عبور خود را در ۱۲ کاراکتر تنظیم کنید.

  • همواره آپدیت باشید:

در دنیای اینترنت و در وردپرس، همواره پلاگین‌ها را آپدیت کنید؛ چرا که هکرها توانسته‌اند باگ‌ها در نسخه‌های قدیمی را شناسایی کنند.

اگر افزایش امنیت سایت برای شما اهمیت دارد، همواره این آپدیت‌ها را انجام دهید. بهتر است در همه حال توجه کاملی بر آخرین آپدیت‌ها داشته باشید. مثلا برای هر هفته و یا هر چند روز یکبار لازم است تا تمامی قالب‌ها و یا پلاگین‌های وردپرس خود را آپدیت نمایید.

  • هرگز بر تنظیمات پیش فرض CMS ها اعتماد نکنید:

نرم‌افزارها در مقام اجرا، برای آنکه بتواند در حالتی استاندارد و تعریف شده اجرایی شوند، از تنظیمات پیش‌فرض بهره‌مند می‌باشد.

در فضای ساختن سایت نیز این تنظیمات پیش‌فرض همراه وردپرس در فضای CMS قرار دارد. تنظیماتی که کاملاً مورد توجه و اطلاع هکرها نیز می‌باشد. پس می‌توانید با تغییرات منطقی در این تنظیمات پیش‌فرض به نوعی حسابی چوب لای چرخ هکرها انداخته باشید.

  • برای دسترسی به فضاهای سایت محدودیت داشته باشید:

سایت شما در اختیار شما است و شما با تولید محتوا و ارائه خدمات، کاربرانی دارید. این کاربران می‌توانند سطح دسترسی مشخصی داشته باشند.

در بعضی از قسمت‌های سایت تنها می‌توانند، بخوانند. در بعضی قسمت‌ها قابلیت نوشتن دارند و شاید در برخی پوشه‌های سایت امکان اجرای برخی فرمان‌ها را داشته باشند.

این تعامل برای نگه داشتن کاربران الزامی است. اما قرار نیست فضای سایت جولانگاه اختیارات بی حد و حساب برای کاربران باشد.

هر چه اختیارات کاربران برای تغییر در فضای سایت را زیاد کنید، مطمئن باشید بر علیه افزایش امنیت سایت قدمی برداشته‌اید.

  • حضور پروتکل Https را جدی بگیرید:

پروتکل Https یک فضای امن اینترنتی است که می‌تواند اطلاعات مربوط در سایت را محفوظ از سرقت نگه دارد. بهتر است برای افزایش امنیت سایت این موضوع را جدی بگیرید؛ چرا که سایت، مملو از اطلاعات شما و کاربران شما است.

اطلاعاتی که هرگز نباید در اختیار افرادی خارج از دایره مدیریت سایت قرار بگیرد. پروتکل Https با هدف ساختن چنین فضای امنی ایجاد شده است.

توجه به افزایش امنیت سایت به اندازه تمام جریانات جاری در سایت اهمیت دارد. سایت‌ها دایر هستند تا شما بتوانید به کمک آنها با کاربران اینترنتی تعامل سازنده داشته باشید.

لذا هرگز نباید اجازه دهید این تعامل، با حضور افرادی با هدف تخریب، خدشه‌دار شود. توجه به افزایش امنیت سایت لازمه بقای هر چه بهتر تعامل‌های مجازی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 19 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!