تعریف تجارت الکترونیک را میتوان چنین بیان کرد:
“خرید و فروش کالاها و خدمات و یا انتقال وجوه و دادهها از طریق یک شبکه الکترونیکی که عمدتا اینترنت است.”
این معاملات تجاری به صورت کسب و کار به کسب و کار (B2B)، کسب و کار به مصرف کننده (B2C)، مصرف کننده به مصرف کننده (C2C) و یا مصرف کننده به کسب و کار (C2B) رخ میدهد.
تعریف تجارت الکترونیک شامل کلیه فرآیندهای مربوط به تحقیقات بازار، بازاریابی، بالا بردن ترافیک و بازدید وب سایت، استفاده از بهترین سایت سازهای فروشگاهی و در نهایت، خرید و فروش کالا یا خدمات از طریق اینترنت است.
این مجموعه شامل کل فرآیند (پروسه) فروش اینترنتی در یک فروشگاه آنلاین از ابتدا تا انتهای آن است.
ابزارهای تجارت الکترونیک شامل سیستم عامل های کامپیوتری، برنامه های کاربردی مانند سایت ساز، راه حل ها، سرور ها و فرمت های مختلف نرم افزاری تولید شده توسط ارائهدهندگان خدمات تجارت الکترونیک است که توسط تجار برای افزایش فروش اینترنتی خریداری شده است.
تعریف تجارت الکترونیک
تعریف تجارت الکترونیک را به صورت کاملتر باید چنین عنوان کرد: یک مدل کسب و کار مستقل و یا بخشی از یک کسب و کار بزرگتر است که یک شرکت یا فرد را قادر میسازد تا تجارت را در یک شبکه الکترونیکی، معمولا اینترنت انجام دهد.
تقریبا هر محصول یا خدماتی میتواند از طریق تجارت الکترونیک و فروشگاه آنلاین مبادله شود؛ از کتاب و موسیقی گرفته تا خدمات مالی و بلیط هواپیما.
طراحی سایت اختصاصی در این مبحث از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود؛ چرا که طراحی مناسب میتواند تا چند برابر در موفقیت فروشگاه آنلاین و فروش اینترنتی موثر باشد؛
ساخت سایت با استفاده از یک سایت ساز آنلاین مانند رایو با توجه به تنوع قالب و تعدد ابزارهای موجود تا حد زیادی سبب صرفه جویی در وقت و هزینه شما خواهد شد.
تاریخچه تجارت الکترونیک
آغاز تجارت الکترونیک را میتوان در دهه 1960 جستجو کرد؛ زمانی که برای نخستین بار کسب و کارها با استفاده از تبادل الکترونیکی داده ها (EDI) برای به اشتراک گذاشتن اسناد تجاری با شرکت های دیگر اقدام کردهاند.
در سال 1979، موسسه استاندارد ملی آمریکا، ASC X12 را به عنوان یک استاندارد جهانی برای به اشتراک گذاشتن اسناد از طریق شبکه های الکترونیکی توسعه داد.
پس از آن در دهه 1980 تعداد کاربرانی که اسناد الکترونیکی را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند به سرعت افزایش یافت و رشد سایت هایی که در رابطه با فروش اینترنتی فعالیت داشتند مانند eBay و آمازون در دهه 1990 نیز موجب تغییر صنعت تجارت الکترونیک شد.
مصرف کنندگان هم اکنون میتوانند مقادیر بی شماری از اقلام آنلاین را از طریق تعداد بسیار زیادی فروشگاه آنلاین در سراسر دنیا خریداری کنند.
انواع تجارت الکترونیک
آنچه در تعریف تجارت الکترونیک اهمیت دارد، توجه به روشهایی است که در این صنعت قابل انجام است؛ انواع تجارت الکترونیک به طور خلاصه عبارتند از:
B2C یا از کسب و کار به مصرف کننده
در این مدل شرکت ها و کسب و کارها محصولات خود را از طریق فروشگاه آنلاین مستقیما به خریدار و مصرف کننده نهایی عرضه میکنند.
B2B یا از کسب و کار به کسب و کار
در این مدل شرکت ها کالاهای خود را آنلاین به شرکت های دیگر میفروشند. آنها معمولا درگیر فروش به مصرف کننده نیستند. وب سایتهای مربوط به این مدل معمولا شامل قیمت، دسته بندی و تخفیف خاص مشتری میباشند.
C2B یا از مصرف کننده به کسب و کار
در این مدل مصرف کنندگان محصول و خدمات خود را به صورت آنلاین ارائه میدهند و شرکت ها پیشنهادات خود را برای خرید ارسال میکنند. سپس مشتریان تقاضا را بررسی میکنند و شرکت هایی را انتخاب می کنند که انتظارات قیمت را برآورده میکنند.
C2C یا از مصرف کننده به مصرف کننده
یکی از شناخته شده ترین نمونه های محیط تجارت الکترونیکC2C است. در اینجا مصرف کنندگان کالاهای خود را به مصرف کنندگان دیگر میفروشند.