رتبه بندی و موتورهای جستجو

رتبه بندی الکسا چگونه فعالیت می‌کند؟

رتبه بندی الکسا چیست و چگونه می‌توان با رتبه سنج الکسا، اعتبار بیشتری برای سایت‌مان کسب کنیم؟ رتبه بندی الکسا چه معیارهایی را برای امتیازدهی به سایت‌ها درنظر می‌گیرد و نحوه ثبت سایت در الکسا چگونه است؟ آیا به جز رتبه سنج الکسا، نرم افزار رنکینگ سایت دیگری نیز وجود دارد که به همین اندازه اعتبار داشته باشد؟ پاسخ به این سوالات را در این مقاله از سایت ساز آنلاین رایو با هم مرور خواهیم کرد.

شرکت الکسا اینترنت چه کار می‌کند؟

الکسا، یک وب‌گاه آنالیز ترافیک وب می‌باشد که به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه آمازون مشغول به فعالیت است. مقر اصلی این وبگاه در سانفرانسیسکوی آمریکاست و از سال ۱۹۹۶ کار خود را آغاز کرده است. رتبه سنج الکسا به عنوان یکی از مفیدترین منابع برای بررسی و تحلیل آمار وب‌سایت‌ها می‌باشد. رتبه سنج الکسا، بعد از رنکینگ پیج در گوگل، برای صاحبان وب‌سایت‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

مروری بر تاریخچه و عملکرد شرکت الکسا اینترنت

وبسایت الکسا اینترنت در آوریل ۱۹۹۶ توسط بروستر کیل و بروس گلیت بنیان‌گذاری شد. نامی که برای الکسا اینترنت نهاده شده است، در جهت احترام به کتابخانه اسکندریه مصر می‌باشد. این کتابخانه به عنوان یکی از بزرگترین اماکن رشد دانش در تاریخ شناخته شده است. همچنین که با در نظر گرفتن پتانسیل‌های اینترنت، می‌توان فضای وب را به محلی مشابه با کتابخانه اسکندریه در نظر گرفت.

رتبه سنج الکسا اینترنت به کاربران این امکان را می‌دهد که بر اساس آنالیز ترافیک کاربر، بعد از صفحه در حال مشاهده به کدام صفحه وب بروند. همچنین، رتبه سنج الکسا برای مدیران سایت‌ها نیز امکانات فراوانی را در نظر گرفته است؛ بازدید کل سایت، تعداد بازدیدکننده‌ها، لینک‌های ورودی، میانگین مدت زمان حضور کاربران در سایت و تعداد صفحاتی که هر کاربر بازدید کرده است، تنها بخشی از مزایای ثبت سایت در الکسا هستند.

الکسا اینترنت با ارائه نمودارهای مختلف در مواردی که ذکر شد، در بازه‌های ۱ روز تا ۲ سال، به مدیران این امکان را می‌دهد تا تحلیل و آنالیز دقیقی با استفاده از رتبه بندی الکسا یا رتبه سنج الکسا داشته باشند. ثبت سایت در الکسا، به عنوان یک نرم افزار رنکینگ سایت، درخور اهمیت زیادی است. در سال ۱۹۹۹، الکسا اینترنت توسط شرکت آمازون خریداری شد که این اقدام، باعث گسترش فعالیت‌ها و افزایش اعتبار و عملکرد رتبه سنج الکسا شد.

در ادامه با سایت ساز رایو همراه باشید تا به چرایی اهمیت استفاده از نرم افزار رنکینگ سایت و چگونگی ثبت سایت در الکسا بپردازیم. همچنین، مروری خواهیم داشت بر نحوه محاسبه رتبه الکسا!

الکسا چه خدماتی را به کاربران ارائه می‌دهد؟

رتبه بندی الکسا، عنوانی است که مورد رقابت سایت‌های جهان قرار گرفته است. نحوه استفاده از الکسا، به دلیل خدمات بی‌نظیری که ارائه می‌دهد، برای صاحبان کسب‌وکارهایی که به نوعی با وب‌سایت‌هایشان سر و کار دارند، حائز اهمیت زیادی است. خدمات الکسا اینترنت را می‌توان در پنج دسته کلی قرار داد.

  • وب‌سایت‌های برتر: این قسمت، وب‌سایت‌های پربازدید در جهان را نشان می‌دهد. دسته‌بندی وب‌سایت‌های برتر و پربازدید در الکسا اینترنت بر پایه ۳ نوع فیلتر جداگانه می‌باشد: تقسیمات جهانی، کشوری و موضوعی.
  • مشخصات سایت یا Site Info: الکسا قادر است طیف گسترده‌ای از اطلاعات دقیق را برای هر وب‌سایت به طور جداگانه نشان دهد.
  • واتز هات یا What’s hot: همانطور که از نام آن پیداست، این بخش مربوط به صفحات اینترنتی معروف و ترند شده است که هر پنج دقیقه یکبار آپدیت می‌شوند.
  • نوار ابزار یا Alexa Toolbar: نوار ابزار الکسا اینترنت قادر است تمامی خدمات الکسا را براحتی در اختیار کاربران بگذارد.
  • برای صاحبان وب‌سایت: این قسمت مخصوص صاحبان وب‌سایت‌هاست. صاحبان وب‌گاه‌ها قادر خواهند بود داده‌های وب‌سایت خود را در الکسا وارد کرده و رتبه‌بندی سایت خود را بر اساس تعداد بازدید مشاهده نمایند.

رتبه بندی الکسا چیست؟

رتبه بندی الکسا، نشان‌دهنده عددی است که الکسا برای وب‌سایت شما نشان می‌دهد. رتبه بندی الکسا، آمار متعدد و ویژگی‌های مختلفی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. رتبه بندی الکسا بر اساس آمار ترافیک روزانه، نمایش سایت بر اساس نتایج جستجوشده در گوگل و دیگر موتورهای جستجوگر، میزان محبوبیت سایت توسط کاربران، میزان بانس ریت (Bounce Rate) سایت و … می‌باشد. هرچه عددی که در رتبه بندی الکسا برای وب‌سایت شما در نظر گرفته می‌شود کمتر باشد، نشان از پرترافیک‌تر بودن و مقبولیت بیشتر سایت شما دارد.

برخی از صاحبان وب‌سایت‌ها از روش‌های میانبر و تقلبی برای بهبود رتبه وب‌سایت خود استفاده می‌کنند. به عنوان مثال برخی از سایت‌ها با قرار دادن صفحات Pop-Up، باعث افزایش کاذب آمار بازدیدکنندگان می‌شوند. لازم به ذکر است که نحوه محاسبه رتبه الکسا، تنها منوط به بالا بودن آمار بازدیدکنندگان نیست. نحوه استفاده از الکسا باید با توجه به استانداردهای جامعی که در آن تعریف شده است، صورت گیرد.

همچنین که در سال‌های اخیر با پیشرفته‌تر شدن هوش مصنوعی، نحوه محاسبه رتبه الکسا نیز با استانداردهای سختگیرانه‌تری همراه است. بنابراین، لازم است در طراحی و ساخت سایت، تولید محتوا و تبلیغات سایت خود، موارد مختلفی را در نظر داشته باشید. در خصوص ویژگی‌های وب‌سایت، بد نیست نگاهی به «۱۰ ویژگی مهمی که یک وب سایت باید داشته باشد!» بیندازید.

نحوه محاسبه رتبه الکسا چگونه است؟

رتبه بندی الکسا بر اساس ترکیبی معین از تخمین میزان بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد یا Unique Visitors و تخمین بازدید از هر صفحه یا Page Views در سه ماه گذشته وب‌سایت محاسبه می‌گردد. نحوه محاسبه رتبه الکسا را به طور دقیق‌تر می‌توان به صورت زیر توضیح داد:

  • بازدیدکننده منحصربه فرد: آمار کل کاربران در نمونه‌های آماری شرکت الکسا اینترنت است که در طول یک روز از وب‌سایت بازدید می‌کنند.
  • بازدید از صفحات: تعداد کل درخواست کاربران برای بازدید از صفحات وب‌سایت‌هاست. تعداد بیشتر از یک بازدید از وب‌سایت توسط یک کاربر در روز، تنها به عنوان یک بازدید شناخته می‌گردد.

اگر کاربری در طول یک روز، صد بار از وب‌سایتی بازدید نماید، تنها یک بازدید از آن در سایت ثبت خواهد شد. استفاده از این دو شاخص، نحوه استفاده از الکسا را به طور دقیق‌تری بیان می‌کند. در واقع، رتبه سنج الکسا، در فرمول‌های محاسباتی خود از ترکیب دو شاخص بالا برای رتبه بندی سایت‌ها استفاده می‌کند و به همین دلیل امکان تقلب در این رتبه‌بندی، احتمال کمی دارد.

رتبه بندی الکسا تا چه حد قابل اعتماد است؟

نمونه‌گیری‌های آماری، ضعف‌ها و اشکالات خاص خود را دارند. هیچ داده آماری وجود ندارد که بشود به صورت صد درصد، اطلاعات دقیق را نشان دهد. از آنجا‌ئیکه رتبه بندی الکسا، بر اساس داده‌های آماری تعیین می‌شود، بروز خطا در آن طبیعیست. اما موضوعی که در خصوص آن وجود دارد، این است که هر چه آمار کاربران و بازدیدهای یک سایت افزایش می‌یابد، رتبه‌بندی آن نیز با دقت بیشتری انجام می‌شود.

اگر بخواهیم مثالی در این مورد را ذکر کنیم، می‌توانیم به ماهیگیری در دریای خزر برویم! فرض کنیم شما بعد از یک ماهیگیری طولانی، تنها موفق به صید دو نمونه ماهی شده‌اید. آیا می‌توانید ادعا کنید که در این دریا، تنها دو نمونه ماهی وجود دارد. قطعاً خیر! در اینجا، خطای تشخیص شما بسیار زیاد است. درباره الکسا نیز همینطور است. هر چه تعداد کاربران وب‌سایت افزایش یابد، داده‌های آماری که در اختیار الکسا قرار می‌گیرد نیز بیشتر خواهد بود و رتبه بندی آن نیز با دقت بیشتری انجام خواهد شد.

اهمیت رتبه بندی الکسا

رتبه بندی در الکسا، می‌تواند معیار خوبی برای سنجش میزان موفقیت سایت باشد. اما لازم است این را بدانید که این رتبه بندی، بیشتر برای مقایسه سایت‌هایی که موضوعات مشخصی را دنبال می‌کنند، فایده بیشتری دارد؛ چرا که نمی‌توان برتری سایت‌ها را تنها با استفاده از دو شاخصی که پیشتر توضیح دادیم، تعیین کرد. هر چند در مقایسه سایت‌هایی که فعالیت مشابه دارند نیز نمی‌شود فقط با اتکا به میزان بازدید و تعداد کاربران، برتری یکی را بر دیگری ثابت کرد. ممکن است یک وب‌سایت آمار بازدید و کاربران کمتری داشته اما در بحث درآمدزایی، از رقیب تجاری خود پیشی گرفته باشد!

سوالات متداول

نحوه استفاده از الکسا چگونه است؟

برای استفاده از الکسا، هیچ احتیاجی به ثبت سایت در آن نیست. البته که این کار نیز امکان‌پذیر نمی‌باشد. برای اینکه وب‌سایت شما در الکسا شناخته شود، لازم است که آمار بازدید و کاربران به حداقلی که مطلوب الکسا است، برسد. بعد از آن که آمار بازدیدکنندگان سایت رو به افزایش رفت، باید حداقل سه ماه صبر کنید تا سایت شما در رتبه بندی الکسا دیده شود.

چطور رتبه الکسا وب سایت را چک کنیم؟

بعد از اینکه وب‌سایت شما در رتبه بندی الکسا جای گرفت، برای استفاده از آن، بعد از ورود به سایت الکسا، آدرس سایت را در قسمتی که در تصویر زیر مشخص شده است، وارد نمائید. با انجام این کار، اطلاعات وب‌سایت، رتبه آن و داده‌هایی که توسط الکسا مورد بررسی قرار می‌گیرند، به شما نشان داده خواهد شد.

رتبه سنج الکسا اینترنت
رتبه سنج الکسا اینترنت

چگونه می‌توان رتبه وبسایت در الکسا را بالا برد؟

در کل، هر نرم افزار رنکینگ سایت، با انجام فعالیت‌های زیر می‌تواند رتبه بهتری به سایت شما بدهد.

  • اختصاص دادن بخشی از سایت شرکت به وبلاگ‌نویسی
  • گرفتن بک‌لینک از سایت‌های خوب و قوی
  • تولید محتوا و نوشتن مطالب سریالی برای افزایش Page View
  • لینک‌سازی داخلی جهت افزایش تعداد کلیک‌های سایت
  • بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو و بهبود سئو سایت
  • فعالیت کردن در شبکه‌های اجتماعی و انتشار لینک مطالب سایت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت − 3 =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!