نکات آموزشی

نکات مهم در انتخاب نام دامنه

ثبت یک دامنه‌ی خوب به ظرافت بالا نیاز دارد و عدم توجه به برخی نکات انتخاب اسم سایت ممکن است برای شما مشکلاتی را ایجاد کند و به هویت وبسایت شما آسیب بزند. نام دامنه همانند لوگو و برند یک شرکت، راهی برای معرفی آن شرکت و شناخت محصولات و خدمات به مخاطبین است. در صورتی که در انتخاب دامنه‌ وبسایت حساسیت بالا و ظرافت توسط افراد رعایت شود، قدم مثبتی در جذب مشتری آنلاین خواهند برداشت و علاوه بر آن، در بازاریابی نیز به موفقیت دست می‌یابند. می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین عواملی که پس از ساخت سایت می‌تواند باعث رونق کسب و کار و فعالیت بهتر شما شود، انتخاب دامنه‌ وبسایت است.

ورود سایت‌ساز سبب شده بسیاری از دغدغه‌های افراد در زمینه دانش فنی وبسایت برطرف شود. در صورتی که با استفاده از سایت ‌ساز آنلاین می‌خواهید به طور حرفه‌ای به فعالیت بپردازید، سایت ساز آنلاین رایو آماده ارائه خدمات پیشرفته در زمینه‌ی طراحی و ساخت سایت می‌باشد و به رونق کسب و کار شما کمک می‌کند.

ابتدا بهتر است با چند مفهوم ساده در این زمینه آشنا شویم:

دامنه وب‌سایت چیست؟

قبل از این که در رابطه با نکات انتخاب اسم سایت صحبت کنیم، بهتر است دامنه وب‌سایت را توضیح دهیم. دامنه یا Domain نامی است که شما برای وب‌سایت خود ثبت می‌کنید. به زبان ساده، همان طور که اشخاص شما را به نامتان می‌شناسند و یا برای این که دوستانتان راحت‌تر محل زندگی شما را پیدا کنند، به آن‌ها آدرس می‌دهید، انتخاب دامنه وبسایت نیز کمک می‌کند تا یک شرکت به سایر افراد معرفی گردد. به همین دلیل، نباید از نکات انتخاب اسم سایت به سادگی گذشت و در صورتی که می‌خواهید تا مدت‌ها نام شرکت و محصولات شما در ذهن کاربران حک شود، باید نامی معنادار و مناسب انتخاب کنید که بتواند ارتباط بسیار خوبی را با نوع فعالیت شما برقرار کرده و دسترسی افراد به شرکت و محصولات شما را راحت‌تر کند.

از جمله نکات انتخاب اسم سایت توجه به این امر است که نام دامنه‌ وب‌سایت از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول، نام دامنه است که شما را از بین سایرین متمایز می‌کند. برای شما در انتخاب نام دامنه محدودیتی قرار داده نمی‌شود، فقط برای ثبت دامنه باید توجه کنید که سایتی نباید قبلا با این نام ثبت شده باشد.

بخش دوم پسوند دامنه است که بخش بسیار مهمی است؛ زیرا هر پسوند معنای متفاوتی را بیان می‌کند؛ به همین دلیل باید پسوند انتخابی، با فعالیت شما تناسب داشته باشد.

برخی از پسوندها و کاربردهای آن‌ها عبارتند از:

  • ir: هر کشوری دامنه مخصوص به خود را دارد. استفاده از این پسوند نشان‌دهنده‌ی ایرانی بودن یک وب‌سایت است.
  • Com: این پسوند برای ارگان‌ها و شرکت‌ها مناسب است.
  • info: پسوند مناسب سایت‌های خبری و اطلاع رسانی
  • net: مناسب برای سایت‌های فنی و زیرساخت‌های اینترنت
  • org: مناسب برای سازمان‌های غیرتجاری و غیرانتفاعی
  • biz: مناسب سایت‌هایی که در زمینه‌ی تجارت الکترونیک فعالیت می‌کنند.
  • edu: این پسوند برای سایت‌های آموزشی مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • gov: پسوندی است که نهادهای دولتی از آن استفاده می‌کنند.

چند نکته در ارتباط با انتخاب دامنه وبسایت

برای جلوگیری از اشتباهات رایج در طراحی سایت لازم است به برخی نکات در ارتباط با نام دامنه وبسایت توجه کنید  تا بتوانید در دنیای آنلاین ماندگار باشید:

  • نام کوتاه و ساده را انتخاب کنید: از جمله نکات انتخاب اسم سایت، انتخاب نام ساده و کوتاه است که در عین سادگی مفهوم بالایی را برساند و برای افراد جذابیت داشته باشد. هرچه اسم سایت کوتاه‌تر باشد، راحت‌تر در ذهن افراد می‌ماند و یادآوری آن برای اشخاص و شرکت‌ها ساده‌تر است که این امر در شناخت و معرفی محصولات شرکت و رونق کسب و کار بسیار مؤثر است. استفاده از نام‌های بلند در دامنه وبسایت، احتمال بروز خطای تایپی را افزایش می‌دهد.
  • نسبت به انتخاب نام دامنه وب‌سایت خود دید وسیعی داشته باشید: دامنه‌ی انتخابی باید راهی برای معرفی شرکت و محصولات آن باشد. بر همین اساس شما باید نامی را انتخاب کنید که علاوه بر معنادار بودن، گویای فعالیت شرکت مورد نظر باشد. این کار به برندسازی شما نیز کمک می‌کند؛ به همین دلیل، اگر قصد برندسازی دارید و می‌خواهید برند شما تا مدت‌ها در ذهن افراد باقی بماند، باید برای انتخاب دامنه وبسایت وقت کافی گذاشته و از سایت ساز آنلاین حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید.
  • از معادل انگلیسی نام شرکت استفاده کنید: انتخاب یک نام معنادار سبب می‌شود تا مدت‌ها کاربران آن را به خاطر بسپارند. علاوه بر این نکته، در صورتی که با توجه به نوع فعالیت شرکت مورد نظر، از معادل انگلیسی در انتخاب دامنه وبسایت استفاده کنید، سبب بالا رفتن رتبه‌ی سایت شما در موتورهای جستجو شده و این کار سبب افزایش میزان بازدید وبسایتتان می‌شود.
  • پس از انتخاب دامنه‌ مناسب حتما آن را در شرکت‌های ثبت کننده‌ به نام شرکت خودتان ثبت کنید.
انتخاب دامنه وبسایت
انتخاب دامنه وبسایت
  • در نام دامنه خود از پسوندهای مختلف استفاده کنید: با استفاده از پسوندهای مختلف علاوه بر اطمینان بخشیدن به کاربران، از سوء‌استفاده توسط سایرین جلوگیری کنید. در صورتی که شرکت شما محبوبیت لازم را در بین کاربران کسب کرده باشد، افراد زیادی در صدد هستند که با استفاده از انتخاب پسوندهای مشابه دامنه‌ شما، از این محبوبیت به نام خود بهره ببرند تا در میدان رقابت از شما بازنمانند. به عنوان مثال شما پسوند ir را برای انتخاب دامنه وبسایت خود برگزیده‌اید، ممکن است شخص یا شرکت دیگری از نام دامنه‌ی شما با پسوند com استفاده نماید تا از این طریق بتواند در رونق کسب و کار شما اختلال ایجاد کند.
  • چند دامنه مشابه را برای شرکت خود ثبت کنید: در صورتی که از نظر مالی مشکلی ندارید بهتر است که دامنه‌های مشابه را نیز ثبت کنید تا در صورتی که کاربری نام را به اشتباه تایپ کرد نیز باز به سایت شما ارجاع داده شود.
  • از نام های پیچیده استفاده نکنید: از جمله نکات انتخاب اسم سایت، پرهیز از انتخاب یک اسم پیچیده است. باید نام را طوری انتخاب کنید که اگر خواستید به کسی به طور تلفنی بگویید نیز به راحتی در خاطر شخص بماند و در تایپ آن به مشکل نخورد.
  • نامی منحصر به فرد برای وب‌سایت خود برگزینید: برگزیدن نامی خاص از جمله نکات انتخاب اسم سایت است. استفاده از یک نام خاص و جدید، برند و شرکت شما را در ذهن مخاطب ثبت می‌کند. قبل از انتخاب دامنه وبسایت خود و ثبت آن، حتما نام مورد نظر را در گوگل سرچ کنید تا از تکراری نبودن آن اطمینان حاصل کنید.
  • در نام دامنه خود از خط تیره استفاده نکنید. استفاده از خط تیره نام دامنه وب‌سایت مورد نظر را به دو بخش تبدیل می‌کند و همین امر سبب بروز اشتباه تایپی توسط کاربران می‌گردد. علاوه بر آن، دو بخشی شدن نام دامنه سبب می‌شود این نام به سختی در ذهن مخاطب به خاطر سپرده شود.

منظور از چرخه حیات یک دامنه چیست؟

همه‌ی ‌دامنه‌هایی که از آن‌ها برای وب‌سایت مشخصی استفاده می‌شود، یک چرخه‌ی حیات معینی دارند که این چرخه، فاصله بین ثبت دامنه تا مرگ آن را مشخص می‌کند. مراحل این چرخه عبارتند از:

  1. دوره‌ی آزاد: در چرخه‌ی حیات یک دامنه، به زمانی که آن دامنه توسط فرد دیگری به ثبت نرسیده باشد، دوره‌ی آزاد می‌گویند. زمانی که یک دامنه در این دوره باشد، شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ی مشخص، آن را به نام خود ثبت کنید. در صورتی که دامنه‌ی مورد نظر توسط فرد دیگری خریداری شده باشد، شما نمی‌توانید آن را به نام خود ثبت کنید.
  2. دوره‌ی فعال: بعد از آن که دامنه‌ی مورد نظر را به نام خود ثبت کردید، دوره‌ی فعال دامنه آغاز می‌شود. با توجه به نوع دامنه، می‌توانید به مدت 10 سال آن را تمدید کنید. در این دوره، هیچ شخص و شرکتی نمی‌تواند از دامنه‌ای که به اسم شما ثبت گردیده، استفاده کند.
  3. مرحله‌ی منقضی: زمانی که دامنه‌ی شما در دوره‌ی فعال به سر می‌برد، می‌توانید به تمدید آن اقدام کنید. در صورت عدم تمدید، دامنه‌ مورد نظر وارد دوره‌ی منقضی می‌گردد و از حالت فعال خارج می‌شود. این دوره 45 روزه است و در صورت تمدید نشدن دامنه در این دوره، دامنه قفل خواهد شد.
  4. دوره‌ی بازخرید: در صورت عدم تمدید دامنه در دوره‌ی منقضی، وارد دوره‌ی بازخرید می‌شوید. این دوره 30 روزه است و آخرین مهلت برای تمدید دامنه است. این دوره شامل تفاوت‌هایی است از جمله:
  • در این دوره فقط مالک می‌تواند برای تمدید دامنه اقدام نماید و شخص دیگری نمی‌تواند این کار را انجام دهد.
  • هزینه‌ی تمدید در این دوره 10 برابر حالت عادی است.
  1. دوره‌ی حذف: اگر مالک در دوره‌ی بازخرید نیز اقدام به تمدید نکند، دامنه وارد دوره‌ی حذف می‌‌‌شود. این دوره 5 روزه است و در این دوره به هیچ عنوان نمی‌توان دامنه را بازگرداند. پس از گذشت 5 روز، دامنه‌ی مورد نظر حذف شده و وارد دوره‌ی آزاد می‌شود و هر شخصی می‌تواند اقدام به ثبت دامنه‌ی مورد نظر نماید.

خلاصه مطلب

دامنه‌ یک وب سایت مانند آدرس یک خانه عمل می‌کند. همان‌طور که شما بدون دانستن آدرس نمی‌توانید محل مورد نظر خود را پیدا کنید، برای پیدا کردن سایت نیز به دامنه نیاز دارید تا پس از وارد کردن آن در مرورگر، به صورت خودکار سایت مورد نظر برای شما نمایش داده شود. هر سایت می‌تواند با تعداد دامنه های نامحدود ثبت گردد و اطلاعاتی را به شخص دنبال‌کننده منتقل کند.

سوالات متداول انتخاب نام دامنه

1- چگونه باید نام دامنه وبسایت را ثبت کرد؟

اولین قدم برای راه‌اندازی یک وب‌سایت، به ثبت رساندن نام دامنه است. شما می‌توانید با استفاده از شرکت‌های میزبان، نام دامنه‌ی خود را ثبت کنید. پس از به ثبت رساندن نام دامنه‌ی مورد نظر، برای به حداقل رساندن اشتباهات تایپی، می‌توانید اسامی مشابه را به عنوان دامنه‌ی جانشین، برای وب‌سایت خود ثبت نمایید.

2- انتخاب نام دامنه چه میزان دارای اهمیت است؟

انتخاب نام دامنه مانند شناسنامه‌ی یک شرکت است. به همین دلیل، باید این نکته را در نظر داشت که اگر به فکر رسیدن به موفقیت های بیشتر هستید، باید برای انتخاب نام دامنه، وقت و زمان کافی بگذارید و یک نام منحصربه‌فرد انتخاب کنید که هم کوتاه و دارای تلفظ راحت باشد و هم معنادار باشد و توجه کاربران را جلب کند.

3- تفاوت هاست و نام دامنه چیست؟

شما برای ذخیره اطلاعات و داده‌های خود به فضایی نیاز دارید تا بتوانید این اطلاعات را در آن فضا بارگذاری نمایید. هاست، فضایی را در اینترنت به شما می‌دهد که می‌توانید فایل‌های خود را در آن نگهداری کنید. هاست‌ها براساس نوع کاربران، قیمت و سرعت متفاوتی دارند که با توجه به نوع سایت مورد نظر یکی از انواع آن‌ها خریداری می‌شود.

اما نام دامنه، آدرس وب‌سایت است و از طریق آن یک وب‌سایت به کاربران معرفی می‌گردد. انتخاب نام دامنه، تا حد زیادی یک وب‌سایت را به سمت حرفه‌ای شدن پیش می‌برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + چهار =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!